E-urheilu: Kuinka lajit voivat jatkaa kasvuaan vuonna 2023?

Riippumatta siitä, tunnetko “split-pushisi” “powerspiken” vai et, on vaikea missata eurheilun jatkuvasti kasvavaa suosiota ja vaikutusta.

Sadat miljoonat pelaavat ja katsovat maailmanlaajuisesti pelejä ja eri turnauksia, brändikumppanuudet Guccin, BMW: n ja Coca Colan kaltaisten kanssa ja esittely Kansainyhteisön kisoissa – näyttää siltä, että vuosi 2022 on ollut jälleen onnistunut vuosi kilpailulliselle pelaamiselle eli lajille jota kansainvälisesti kutsutaan esportsiksi ja suomeksi eurheiluksi.

Joten mitä perinteisen urheilun meluisat nuoremmat sisarukset ovat suunnitelleet pitääkseen tämän nousevan polun käynnissä vuonna 2023? Eurheilun-markkinoiden arvioidaan kasvavan lähes kahden miljardin euron arvoiseksi markkinaksi vuoteen 2025 mennessä. Kasvu tulee laajentuvien turnausten, lisääntyvien katsojamäärien, yhteistyösopimusten ja yleisesti yhä nousevan mielenkiinnon kautta niin isoissa perinteisissä yrityksissä, kuin uusissa startupeissa, aivan kuten uudet vedonlyöntisivustot ovat myös löytäneet tämän uuden lajin ja sen tuomat mahdollisuudet kansainvälisesti.

Dominic Sacco, Esports News UK: n perustaja, väittää, että ennen jatkuvaa kasvua ja suurempia yleisöjä alan on ensin hyväksyttävä joitain perustavanlaatuisia muutoksia siihen, kuinka suuri osa siitä järjestetään tulevaisuudessa.

Vuoden 2022 alussa Saudi-Arabian hallituksen tukema ryhmä osti kaksi maailman suurinta esports-turnausoperaattoria, ESL:n ja FaceItin. Uskon, että näemme enemmän tätä tapahtuvan ja se on suuri trendi vuonna 2023 ja todennäköisesti sen jälkeen.

Dominic Sacco

Rahan valta saa aikaa asioita, joita ei muuten tapahtuisi

Tämän Saudien sopimuksen arvo oli 1.5 miljardia dollaria, ja se on vasta alkua, kun Saudi-Arabian hallituksen tukema Savvy Gaming -ryhmä sanoo haluavansa sijoittaa 38 miljardia dollaria muuttaakseen maan maailmanlaajuiseksi esports-keskukseksi vuoteen 2030 mennessä. – ja mitä nähtiin loppuvuonna Qatarissa jalkapallon MM-kisojen kanssa, niin Saudien hanke ei välttämättä ole aivan tuulesta temmattu – rahalla kun saa oikeastaan mitä vain.

Sacco selittää, että sopimus on jakanut eurheilun-yhteisön, ja jotkut suhtautuvat myönteisesti investointiin keinona vauhdittaa kasvua, mutta lisää:

Jotkut LGBTQ-lahjakkuudet ovat varovaisia lentämästä tapahtumiin Saudi-Arabiassa, monet muut yhteisössä ovat myös sanoneet, että he tuntevat olonsa epämukavaksi mennä sinne, ja Rocket League -joukkue kieltäytyi osallistumasta tapahtumaan siellä viime kesänä.

Saudi-Arabiaa on syytetty ” urheilupesusta” viime vuosina – investoimalla paljon rahaa suosittuun urheiluun, kuten ostamalla Newcastle Football Clubin tai perustamalla uusi LIV-golfkiertue. Jotkut sanovat, että se tehdään huomion kääntämiseksi pois sen ihmisoikeustilanteesta. Samaan linjaan liittyi nyt myös Cristiano Ronaldon siirtyminen pelaamaan Saudi-Arabiaan, mutta takaportilla Mestareiden liiga mahdollisuudella Newcastlen riveissä – jälleen esimerkki rahan vallasta…

Jos trendi jatkuu odotetulla tavalla, pelaajat, juontajat, kommentaattorit ja tapahtumajärjestäjät saattavat viettää enemmän aikaa vuonna 2023 käymällä vakavia eettisiä keskusteluja siitä, mihin tapahtumiin osallistua. Näin ainakin kansainvälisellä tasolla – meillä Suomessa mennyt vuosi näki sekä ENCE:n kasvun, HAVU:n uuden tulemisen, mutta myös KOVA Esportsin konkurssin – ja paljon keskutelua puolijulkisesti suomalaisen eurheilun tilasta varsinkin rahoituksen suhteen.

Eurheilun kulttuurillinen merkitys

Naz Aletahalle, League of Legends (LoL) Esportsin maailmanlaajuiselle johtajalle, avain kasvuun vuonna 2023 ja sen jälkeen on olla unohtamatta heidän ydinfanikuntaansa etsiessään uusia yleisöjä. Ruoho ei ole aina vihreämpää toisella puolella.  Sen sijaan hän sanoo, että kyse on sellaisen sisällön luomisesta, joka “hyperpalvelee” olemassa olevaa yhteisöä ja antaa samalla muille syyn välittää urheilusta.

Pääpaino meillä on aina olemassa olevassa yleisössä.Totta kai kasvaaksemme haluamme myös madaltaa markkinoille pääsyn esteitä, haluamme tehdä lajista mahdollisimman viihdyttävän ja saavutettavan. Joten sanoisin, että toissijainen kohderyhmämme on ihmisiä, jotka pelaavat tai tietävät LoL: stä, mutta jotka eivät ehkä ole aktiivisesti mukana sen esports-puolella.

Naz Aletaha

LoL aloittaa 13. kautensa vuonna 2023, ja sitä pidetään yhtenä kolmesta suuresta eurheilun pelistä DOTA 2:n ja Counter Striken rinnalla. Sen maailmanmestaruuskilpailuissa vuonna 2022 pelaajat kilpailivat siivusta noin kahden miljoonan euron palkintopotista. Suomessa pelatuin ja suosituin näistä peleistä on CS:GO.

Lil Nas X

Lil Nas X, joka esiintyy League of Legends World Championship -finaalissa vuonna 2022, on esimerkki eurheilu-alan crossoverista valtavirran markkinoiden kanssa.

Potentiaalisen yleisön määrä ja koko ovat merkittäviä. Aletaha sanoo, että on ollut “yli 600,000,000 ihmistä, jotka ovat pelanneet ja jatkaneet LoL: n pelaamista” – paljon potentiaalisia ihmisiä, jotka jatkavat katselulukujen pumppaamista.  Kaikki, mitä Aletaha ja hänen tiiminsä tekevät, on suunnattu tekemään Eurheilusta mahdollisimman houkutteleva näille ihmisille, koska he tuntevat jo pelinsä, he tuntevat säännöt ja he tuntevat pelimaailmat. Heidän tärkein keinonsa muuttaa tämä yleisö sitoutuneemmiksi esports-seuraajiksi on heidän vuosittainen MM-tapahtumansa, jota Aletaha kuvailee “Pohjantähdeksi”.

Worlds, League of Legendsin vastine Super Bowlille, sai Lil Nas X: n esiintymään vuonna 2022, ja LoL -pomo väittää, että tällaisten suurten tapahtumien luomat tarinat houkuttelevat edelleen satunnaisempia seuraajia. Hänen mukaansa tavoite, jota ei todennäköisesti saavuteta vuonna 2023, on tehdä vuosittaisesta tapahtumasta yhtä suuri kuin jotain MM-kisojen kaltaista, josta ei puhuta vain toiminnan vuoksi – vaan “koska ne ovat juuri sellaisia kulttuurisesti merkityksellisiä hetkiä”.

Uskon, että tämä on seuraava askel meille, kun esittelemme pelaajat sellaisina kuin he ovat ja mihin he uskovat. Miksi tämän yleisön pitäisi välittää joistakin huippupelaajistamme, kuten Lee ‘Faker’ Sang-hyeok ja Kim ‘Deft’ Hyuk-kyu? Ja kaikki nämä pelaajat ympäri maailmaa. On niin monia syitä, miksi heidän pitäisi olla kiinnostuneita niistä, joten tarinankerronta, kerronnan rakentaminen on meidän ja niiden crescendo-hetkien suuri painopiste.

Naz Aletaha

Esportsin katseluluvut ovat kasvaneet tasaisesti yli vuosikymmenen ajan

Sacco on samaa mieltä siitä, että isot lavasteet ja areenat ovat elintärkeitä eurheilun kasvulle vuonna 2023, ei vain LoL: lle, vaan myös monille muille alan peleille.  Hän väittää, että suurten eurheilu-tapahtumien isännöinti ympäri Eurooppaa on paras tapa luoda kulttuurista ja valtavirran tunnustusta, ja vaikka se on kortilla – hän on huolissaan siitä, että muut lajit ovat tällä hetkellä paremmassa asemassa. Viime vuoden loppupuolella tämä toteutui Suomessakin, Elisan järjestäessä historian ensimmäisen Elisa Masters Espoo 2022 tapahtuman – tapahtuma antoi omalta osaltaan uskoa, että Suomessakin voidaan järjestää korkean tason kilpailullisia tapahtumia. Tätä Espoon tapahtumaa aiemmin oli Suomessa pelattu isoista rahoista jo aiemmin Messukeskuksessa syyskuussa Clash of Clansin ja Clash Royalen MM-kisoissa.

Ranskassa presidentti Macron puhuu siitä, että tässä tilassa on tehtävä enemmän, mutta kun on kyse suurista tapahtumista, meiltä puuttuu hieman, joten haluaisin nähdä poliitikkojemme ymmärtävän paremmin eurheilun ja sen luomia mahdollisuuksia.

Dominic Sacco

Aletaha on luottavainen eurheilun jatkuvaan kehityskulkuun riippumatta siitä, mitä vuosi 2023 tuo tullessaan.

Mikä on todellinen gamechanger, on, kun näemme sukupolvien kasvun. Ajatus siitä, että ihmiset nauttivat urheilusta, koska he tuntevat säännöt kasvaessaan, joten kun he ottavat sen käyttöön, he eivät tarvitse opetusohjelmaa – he voivat vain nauttia tarinoista. Joten kun nykyinen fanisukupolvi tuo lapsensa siihen, näemme epäilemättä Eurheilun vetovoiman kasvavan entisestään.

Aletana

Lisää crossover-tapahtumia seuraa vuonna 2023, ja perinteinen urheilullinen olympialaiset isännöivät eurheilun testitapahtumaa kesällä. Neljä päivää fyysistä ja simuloitua hybridiurheilukilpailua Singaporessa.

Sacco ei kuitenkaan ole innoissaan tästä kehityksestä. Hän väittää, että Kansainvälinen olympiakomitea on ymmärtänyt väärin, mikä tekee eurheilusta niin suosittua, ja sen sijaan sen pitäisi osallistua peleihin, joissa on jo kukoistavia kilpailukohtauksia – kuten Kansainyhteisön kisat tekivät vuonna 2022. Ennen kuin olympiakomitea sitoutuunäihin oikeasti menestyviin nimikkeisiin kuten Dota2, LoL ja CS:GI, Sacco ei usko, että eurheilu-yhteisö osallistuu mielekkäällä tavalla olympialaisiin.

Tarkasteltaessa eurheilunfanien väestötietoja ja KOK: n toivetta saada nuoremmat ihmiset kiinnostumaan olympialaisista, hän väittää:

Lainatakseni eurheilun-kommentaattoria Paul Chaloneria, olympialaiset tarvitsevat eurheilua enemmän kuin eurheilu tarvitsee olympialaisia.

Olipa hän oikeassa tai väärässä – vuosi 2023 on asetettu olemaan kiireinen ja haastava vuosi kilpapelaamiselle.

Eurheilu ja Suomi

Suomessa pääpaino mediassa on CS:GO turnauksilla ja uutisilla, mutta katsottaessa, mitä isot mediat oikeasti kertovat eSports-nimikkeen alla, näemme että uutisissa on paljon tiedotteita ja uutisia myös eurheilun ulkopuolelta, aivan tavallisista peleistä ja striimaajista – aivan kuin suomalaisittain ei olisi kerrottavaa muuten. Kerrottavaa ja uutisoitavaa kyllä on, mutta yksikään uutiskanava tai julkaisija ei halua panostaa toimittajiin ja toimitukseen rahaa, vaan uutisia tehdään toisia uutisia pitkälti kopioiden. Ilta-Sanomat ja Yle uutisoivat kohtuullisesti, mutta esimerkiksi Eurheilua.org enemmän, mutta pitkälti CS:GO edellä, puhumatta MTV:n eurheilu osiosta. Monelle lajille medianäkyvyys on tärkeätä myös sponsoroneuvotteluissa, ja jos lajille ei ole näkyvyyttä, on vaikea myös saada sponsoreita.

Eurheiluun liittyviä pelejä lasketaan olevan noin 50 eri peliä, joita on siis mahdollista pelata vähintään puoliammattilaisena – kirjoitettavaa siis löytyy ja pelaajahaastatteluja saa kirjoittaa aivan niinpaljon kuin haluaisi, mutta loppujen lopuksi ollaan saman asian äärellä kuin alussa: raha ratkaiseen. Siksi öljyrahoilla on viime aikoina rakennettu miljardien edestä kaikkea näyttävää aavikolle, koska se on mahdollista.

Leave a Reply