Image Alt

Suomi eSports

Pelaaminen ja jaksaminen

Pelaaminen voi välillä olla hauskaa, ja varsinkin voittojen hetkellä todella innostavaa, mutta se voi välillä olla myös melkoista puurtamista ja otteluita toisten jälkeen ilman hyviä tuloksia. Oletko ajatellut, miten itse pysyt parhaassa mahdollisessa vireessä, ja mitä voisit tehdä pelivireen ylläpitämiseksi? Me olemme tässä seuraavassa käyneet muutaman perusasian läpi, joita kannattaa miettiä, jos se viimeinen rutistus onkin kiinni omasta jaksamista ja vireystilasta.

Ravinto

Ruoka on tärkeä osa omaa hyvinvointia ja vireyttämme. Syömällä oikein, olemme optimaalisessa tilassa pelaamisenkin suhteen, mutta mitä meidän pitäisi sitten syödä? Enemmänkin on kyse siitä, että syöt säännönmukaisesti, aamulla, päivällä ja illalla ja minimoit ne välipalat. Siihen mitä sitten syöt, löytyy netistä vaikka mitä oppaita, mutta tärkeintä on ettei syö liikaa kerralla, eikä liian monta kertaa päivässä. Syöminen pitää pääsääntöisesti suhteuttaa siihen, mitä kuluttaa. Voi myös miettiä, pitäisikö omaan ruokaan lisätä lisäravinteita, kuten CBD-öljyä esimerkiksi omaan smoothie-juomaan? Energiajuomissa nimittäin tosiasia on, että ne antavat energiaa vain pariksi tunniksi, ja niiden vaikutuksen jälkeen on entistä väsyneempi. Mutta jos sinua kiinnostaa esimerkiksi tuo CBD-tuoteperhe ja sen mahdollisuudet, klikkaa tästä lisätietoihin.

Muutenkin ravinnon suhteen on tärkeätä seurata omaa sokerin, suolan ja rasvankäyttöä – kyse siis ei ole mistään laihduttamisesta, vaan yksikertaisesti paremmasta ravinnonhallinnasta.

Liikunta

Uskomatonta kyllä, kävely metsäpolulla on parasta happea aivoille ja silmille. Pääkoppamme vaatii välillä irtautumista teknologiasta, ja siksi puistot ja metsäpolut ovat parasta väliaikaa pelaamisessa. Jos suinkin vain pääset välillä ulos, tee se, vaikka vain puolen tunnin kävelyllä luonnossa. Se auttaa sinua pelaamaan seuraavassa matsissa paremmin. Eli liikunta ei tarkoita ainoastaan salille menemistä tai pitkää juoksulenkkiä, jo pieni kävely ulkona ajaa asiansa. Muutenkin olisi kyllä hyvä liikkua ja huolehtia oman kehon liikkuvuudesta, sillä on kuitenkin suuri merkitys myös omille reflekseille ja käsien koordinaatiolla tiukoissa tilanteissa. Aina ei ole kyse siitä kuka on vahvin, vaan kenen lihakset toimivat juuri silloin kun niiden pitäisi toimia, eikä parin sekunnin sadasosan viiveellä.

Tutkimusten mukaan metsässä oleskelu laskee sydämen sykettä ja verenpainetta nopeasti. Myös lihasjännitys vähenee. Kaikkein selkeimmin metsässä samoilu vaikuttaa mielialaan, sillä metsä rauhoittaa ja nopeuttaa stressistä palautumista.

 

Uni

Unenmäärä on meille jokaiselle yksilöllinen, mutta se on selvää, että tarvitsemme unta. Ongelmana kilpapelaamisessa on vain se, että monet turnaukset saattavat olla yöaikaan, joten peliajat ovat tavalliselle päiväduunarille haasteellisia. Kaikesta huolimatta, pitäisi huolehtia, että oman unensaanti on turvattua.

Jos sinulla ei ole yöllä tulossa peliä, varmista, että pääset kunnolla nukkumaan.

  • älä ota yli puolen tunnin päivänokosia
  • älä syö raskaasti enää illalla
  • älä katso sitä kännykkää tai televisiiota, kuvaruutua enää sängyssä
  • älä nuku liian kuumassa huoneessa

Uni toimii meille energilaturina, aivan kuten peleissä on erilaisia optioita oman energian lisäämiseksi. Kehollemme ja sitä kautta myös aivoillemme tärkeintä on nukkuminen. Tärkein unemme vaihe on ns. syvä uni:

Syvän unen aikana olemme eniten eristyksissä ulkoisesta ympäristöstämme. Hengitämme syvään, syke on matala ja rentoutuminen on täydellistä. Jos meidät herätetään syvästä unesta tunnemme olomme unenpöpperöisiksi, koska aivomme ovat vielä neurokemiallisesti unessa. Syvää unta pidetään useiden unen elvyttävien tehtävien kannalta tärkeimpänä univajeena. Syvässä unessa aivojen energiavarastot täydentyvät ja kasvuhormonia välittyy. Noin neljäsosa aikuisen unesta on syvää unta ja se nukutaan yleensä ensimmäisten 4-5 tunnin aikana.

Kehittyminen

Hyväksi pelaajaksi kehittyminen on yhdistelmä pelitaitoa, omia vahvuuksia, paineiden sietoa ja omasta itsestä huolehtimista. Mitä paremmin huolehdit omasta kunnostasi, sitä paremmat mahdollisuudet sinulla on myös oppia nopeammin ja tulla paremmaksi. Kaikessa on kyse tasapainosta tekemisen ja rentoutumisen välillä.

Vastaa