Eurheilun liiketoiminnan taloudellinen heijastusvaikutus

Lähde: EsportsInsider.com

Eurheilu-alalla saaduista rahoista puhutaan paljon. Se vaikuttaa riittävän yksinkertaiselta: peliturnauksia järjestetään, joukkueet ja pelaajat kilpailevat turnauksista, ja mediayhtiöt ja tuotemerkit vaihtavat yleisöä sponsorituloihin. Eurheilu-alalla on kuitenkin aivan toinen puoli, jota ei edes pidetä “esports-tuloina”.

Eurheilu vaatii logistiikkaa, jonka on oltava hitech- palvelujen toimialan tarjoamaa. Jokaiselle asetetulle vaiheelle, jokaiselle tapahtumaa isännöivälle kaupungille tai jopa jokaiselle pelaajalle, joka allekirjoittaa sopimuksen, on tukirakenne, joka hyötyy kilpailukykyisen pelaamisen laajentamisesta.

Edelleen enimmäkseen digitaalisessa maailmassa on toistaiseksi tärkeää huomata, että esports on ala, joka on osa jotain paljon suurempaa: videopeliteollisuus. Kun julkaisijat luovat pelejä, jotka pystyvät tuottamaan mielenkiintoisia kilpailutarinoita yleisön houkuttelemiseksi, esportsia voidaan tavallaan pitää lähinnä suurina markkinointiaktivointeina, jotka mainostavat julkaisijoiden tuotteita itse peleistä pelin sisäisiin ostoihin.

Euroopan interaktiivinen ohjelmistoliitto (ISFE) korostaa Eurheilu-oppaassa Valven Dota 2:n tapausta. Lippulaivansa The International -turnauksen aikana edistettiin sen “Battle Pass” -digitaalisen tuotteen myyntiä. Battle Passin tulot ylittivät 137 miljoonaa dollaria (~ 109 miljoonaa puntaa), mutta “mikään näistä rahoista ei sisälly eurheilu-tuloihin”, ISFE: n raportin mukaan.

Monet muut alat nauttivat eurheilun taloudellisesta heijastuksesta televiestinnästä , joka on välttämätöntä pelien pelaamisen ja lähettämisen kannalta, pc-laitteistoihin.

ASUS ROG Brazilin tuote- ja markkinointipäällikkö Daniel Kawano sanoi, että yritys työskentelee yhä enemmän kustantajien, organisaatioiden ja toimijoiden kanssa tuotteidensa kehittämisessä. Hän korosti, että mobiili kilpailukenttä jopa kannusti ASUS: tä investoimaan tiettyihin tuotteisiin näillä markkinoilla, mikä johti puhelimeen, jolla oli pelikeskeinen tuotemerkki “Republic of Gamers” (ROG). 

“Epäilemättä tämä suhde, joka meillä on eurheiluun, yhdistettynä tiettyjen tapahtumien kehittämiseen ja siihen, että puhumme samaa kieltä kuin pelaajat, on ollut hyödyllinen saavutetuille tuloksille”, Kawano sanoi.

Eurheilu luo liiketoimintaa myös muille ammateille, kuten arkkitehdeille, suunnittelijoille ja rakentajille. Ammattilaispelaajista huolehtimiseen osallistuu myös terveydenhuollon ammattilaisia, kuten psykologeja ja fysioterapeutteja, kun taas asianajotoimistot ovat myös olennainen osa alan modernia rakennetta. ISFE:n Esports-oppaassa mainitaan, että Madridin asianajajaliitto Espanjassa, jopa tunsi tarvetta koota oma eurheiluun erikoistunut osastonsa.

Brasiliassa sijaitsevan Bocchi Advogados Associados -asianajotoimiston johtaja Nicholas Bocchi kertoi Esports Insiderille, että laajempi peli- / vaikuttajateollisuus on edelleen paljon arvokkaampi, muistutus siitä, että eurheilu on vain murto-osa peliteollisuudesta: “Viihdeliiketoimintaan liittyvät vaatimukset, kuten sopimukset vaikuttajien, lähetysalustojen ja niin edelleen kanssa, ovat lukuisampia ja jo merkityksellisiä,  toisin kuin esportsiin liittyvät vaatimukset, kuten pelaajasopimukset, joukkueet jne.”

Asianajaja selitti vahvistuksensa mainitsemalla, että toistaiseksi “useimmat pelaajat pyytävät neuvoja vain silloin, kun he haluavat kumota sopimuksen tai kun on ongelma, kuten se, että heidät on asetettu penkille tai irrotettu joukkueesta. Mitä tulee organisaatioihin, nykyään [ne, jotka palkkaavat asianajotoimistoja] ovat niitä, jotka arvostavat sopimusstrategiaa.”

Bocchi odottaa olevansa “hyvissä asemissa” tulevaa kehitystä varten, koska hän katsoo, että alalla on vielä tilaa ammattimaistamiselle. Huolimatta edelleen ammattimaisuudesta, eurheilu tuottaa jo nyt runsaasti taloudellista hyötyä muille talouden aloille. Esimerkiksi, kun kaupunki isännöi kilpailua, se saa taloudellisia etuja pelaajien, henkilökunnan jäsenten, turnauksen järjestäjien työntekijöiden ja fanien isännöinnistä.

Lisäksi monissa baareissa ja ravintoloissa on kilpailukykyistä pelaamista teematiloista kilpailulähetysten katselupaikkoihin, ja jopa laitteiden tarjoamiseen asiakkaille otteluita ja turnauksia varten.

Barcelonassa sijaitsevassa Afterlife Barissa on vuodesta 2012 lähtien eurheilu-aiheinen ympäristö. Esports Insider puhui perustaja Teresa Armellesille aloitteesta sijoittaa tällaiseen paikkaan. “Täällä Espanjassa on paljon urheilubaarikulttuuria.” Armelles sanoi.

“Monet ihmiset tapaavat baarissa ystäviensä kanssa ja jakavat intohimonsa tiimeihin ja keskustelevat tapahtumista. Jos se toimii [muissa sosiaalisissa toiminnoissa], miksi se ei toimisi League of Legendsin tai StarCraftin kanssa?”‘

Eurheilu liikuttaa suurta määrää faneja, jotka haluavat seurata, ja jakaa harrastuksensa, ja baarit ja ravintolat voivat täyttää tämän tarpeen. Olemme erikoistuneet eurheiluun tarjotaksemme mukautetun kokemuksen videopelien faneille, jotta he voivat tuntea olonsa mukavaksi ja tavata ystäviään tosielämässä”, Armelles sanoi.

Vaikka ne eivät ole eurheiluun-keskittyneitä paikkoja, monet baarit ja ravintolat sekä hotellit ja muut kaupungin yritykset hyötyvät eurheilu-tapahtumista.

Case Katowice

Joissakin tapauksissa kokonaiset kaupungit kokevat eurheilu-tapahtumien suorat taloudelliset vaikutukset. Merkittävin niistä on puolalainen Katowicen kunta: jälkiteollinen kaupunki Katowice elvytettiin järjestämällä usein yksi maailman suurimmista esports-turnauksista, Intel Extreme Masters Katowice, vuodesta 2013 lähtien.

Katowice

Tämän perinnön ylläpitämisestä kaupunki tunnetaan nykyään eräänlaisena “Eurheilun pääkaupunkina”, josta hyötyy kokonainen paikallinen hotelli- ja ravintolarakenne.

Toinen, hienovaraisempi esimerkki on Raleigh, kaupunki Pohjois-Carolinassa, Yhdysvalloissa isännöimällä kansainvälistä Rainbow Six Siege -turnausta ‘Six Major Raleigh’, jonka netto taloudellinen vaikutus oli 1.45 miljoonaa dollaria (~ 1.16 miljoonaa puntaa) kaupunkiin ISFE: n “Guide to Esports” -oppaan mukaan. Se johti jopa siihen, että paikalliset sidosryhmät perustivat Suur-Raleigh Esportsin paikallisen järjestelykomitean (GRELOC), jonka tavoitteena on edistää kaupunkia vastaanottamaan uusia tapahtumia.

Kun kunnat ympäri maailmaa, kuten Tukholma Ruotsissa,alkavat kilpailla mahdollisuudesta isännöidä suuria tapahtumia, on turvallista sanoa, että eurheilulla on voimakas vaikutus tulojen lisäämiseen yli sen, mitä tällä hetkellä pidetään “eurheilu-tuloina”.

Kustantajat eivät ole ainoita, jotka voittavat. Kilpailukentän olemassaolo lisää arvoa – sekä taloudellista että sosiaalista – paljon suuremmalle spektrille.

ISFE julkaisi laajemman raportin esportsin selkeistä heijastusvaikutuksista ilmaisessa Esports-oppaassaan.

Leave a Reply