e-Urheilu ja vedonlyönti

Unibet eSports on yksi palvelutuottaja, joka tarjoaa myös eSports eli e-urheilun kohteet pelattaviksi. Useimmiten nämä tarkoittavat CS:GO, Dota2, League of Legends sekä Call of Duty pelejä. On totta, että muitakin pelejä pelataan ihan ammattilaistasolla, mutta näiden muiden pelien kohtaamiset eivät välttämättä pääse vielä vedonlyöntilistoille. Jopa uuden Valorant pelin pääseminen vedonlyöntilistoille kestänee oman aikansa. Näissä kun aina vaatimuksena on jonkinlainen taustatieto ja tilastotieto vedonlyöntiyritysten matemaattiselle laskennalle.

E-urheilun kohteet eivät välttämättä pelillisesti vedonlyöntiä ajatellen eroa tavallisista urheilukohteista vaan jokaisella kohtaamisella on suosikki ja yllättäjä. Jos tiimien tilastot ja edelliset kamppailut ovat olleet tasaväkisiä, ovat myös kertoimet tasaisia. Mutta niin kuin jalkapallossa tai jääkiekossa, niin myös e-Urheilussa ennakkosuosikit välillä epäonnistuvat, jollakin on vain huono päivä. Siksi ne pelaajat, jotka seuraavat lajia ja lyövät kohtaamisista vetoa osaavat pysyä erossa kohteista, joiden kertoimet ovat liian pienet. Esimerkiksi joku CS:GO Astraliksen kamppailu voi olla tarjolla 1,15 voittokertoimella, mutta samalla tiedämme, että onnistuessaan kuka tahansa TOP30 joukkue voi laittaa todella kampoihin Astralista vastaan ja yhden tiimiläisen huono päivä voi tuhota koko kamppailun.

Uudet joukkueet ja uudet pelit

Monet pelaajat ja fanit ovat kääntäneet katseensa jo uuteen Valorant peliin. Syitä siihen on totta kai toisaalta se, että peli on aivan uusi ja toisaalta se, että monet CS:GO tai PUBG ammattilaiset ovat kertoneet siirtyvänsä uuteen peliin. Riot Gamesin markkinoille tuoma Valorant peli tulee varmasti ottamaan oman paikkansa yhtenä e-Urheilun genren pääpeleistä.

Toisaalta onkin osittainen ihme, että vanha kunnon CS:GO eli Counter Strike:Global Offensive on saanut pysyä niinkin koskemattomana nämä vuodet. Valve Corporation on onneksi ollut kohtuullisen rauhallinen tehdessään muutoksia itse peliin, koska peliin kohdistuu sekä tuhansien pelaajien mielenkiinto, sekä parhaimmillaan jopa miljoonan seuraajan joukot ympäri maailman.

Pelien valmistajat ja markkinat vaativat kuitenkin, että markkinoille tulisi aika ajoin uusia pelejä, sillä vanhat pelit vanhenevat eivätkä ne välttämättä saa enää uusia pelaajia. Mutta ne pelit, joita pelataan jo ammattilaistasolla ovat kuin jalkapallo, peli säilyy, mutta pienin muutoksin kunnes jonain päivänä sillä ei enää kenties ole harrastajia eikä seuraajia. Lajit ja pelit siis muuttuvat, mutta ne pelit, jotka pääsevät ammattilaisstatukseen ovat jo mukana niin kansainvälisissä ”piireissä” ja verkostoissa että pelin lopettaminen ei ole enää järkevää myöskään pelin valmistajalle. Pelitalot luovat siis uusia pelejä, eikä jokainen pelaaja pelaa pelejä kilpailumielessä vaan yhä vielä meille tavallisille pelaajille tietokonepelit ovat viihdettä ja ajanvietettä.

Kotipelaamisen uudet ajat

Kotipelaaminen on kylläkin kehittynyt ja nykyään monet pelit ovat tavalla tai toisella kiinni verkossa. Lähes jokaiseen peliin voi muodostaa verkkopeliyhteyksiä ja pelata kavereiden kanssa tai aivan tuntemattomien pelaajien kanssa. Pelien oheen on myös kehitelty erilaisia online järjestelmiä ja heimoja, missä pelaajat voivat päästä jopa kehittämän pelin seuraavan versiota ammattilaisten pelinkehittäjien kanssa. Nämä pelit ovat sitten näitä tavallisia tietokonepelejä, eikä näitä eri liigojen ja turnausten pyörittämiä ammattilaispelejä.

Meistä jokainen voi välillä miettiä, miksi yhä esimerkiksi jalkapalloa pelataan pitkälti niillä samoilla säännöillä millä pelaaminen aloitettiin yli 100 vuotta, ja miksi niin suuri haloo nousi maailmalla eri sarjojen ottaessa maaleihin videotarkastuksen käyttöön. Sama oli tullut jääkiekkoon jo aiemmin ja nyt viime kausina jääkiekkoon on tullut älykiekko, joka kertoo kiekon liikkeistä ja nopeudesta kaukalon eri tilanteissa. Tätä ajatellen voi hyvinkin olla, että suosituimmat e-Urheilu pelit jatkavat edelleen vielä vuosia, muuttuen vähän kerrallaan ajan saatossa. Sillä tavalla e-Urheilu sekä varmistaa kasvunsa, että selviytymisensä.

Vastaa