a

Lorem ipsum dolor sit amet, elit eget consectetuer adipiscing aenean dolor

Vuoden 2020 arvokkaimmat eSports yritykset (USA+)

Alkuperäinen englanninkielinen juttu: https://www.forbes.com/sites/christinasettimi/2020/12/05/the-most-valuable-esports-companies-2020/?sh=7dafbfb73d0c&utm_source=TWITTER&utm_medium=social&utm_content=4361449904&utm_campaign=sprinklrForbesMainTwitter

Amerikkalainen Forbes ja sen toimittaja Christina Settimi kävi läpi mennyttä vuotta nimenomaan e-urheilun osalta, ja sen taloudellisen puolen kannalta. Koska vuosi oli erikoinen, ovat vuoden tuloksetkin jotain aivan muuta kuin mitä on odotettu.

Vielä reilu vuosi sitten uudet e-urheilu pelit kuten Fortnite ja Call of Duty olivat nousussa ja keräsivät areenapeleihin eli LAN turnauksiin jopa yli 40 000 katselijaa per turnaus. Pelit ja organisaatiot saivat rahoittajia ja rahaa kuin hanasta (ainakin USA:ssa) ja monet julkkikset kuten Drake ja Jennifer Lopez lähtivät isosti mukaan. Ja 2019 näytti ettei e-urheilulla olisi arvolle ylärajoja.

Mutta miten kävikään, vuosi 2020 toi taantumisen myös e-urheilun rahoitukselle ja USA:n kymmenen top organisaation arvo tasoittui keskimäärin 240 miljoonan dollarin tasolle, jolla oli 54 % nousu verrattuna vuoteen 2019.  Koko e-urheilu alan laskettiin vielä 2019 nouseva 16 % maailmanlaajuisesti, mutta ainakin USA:ssa tuli laskua lopulta noin 150 miljoonaa dollaria pandemian peruuttaessa käytännössä kaikki areena-tapahtumat.

Areena-tapahtumat eivät vaikuta niin isosti itse pelaamiseen, mutta kun kymmenet tuhannet ihmiset jättävät menemättä tapahtumiin, kärsivät siitä kaikki organisaatiot ja näiden omien tuotteiden myynti. Pelkät verkkokaupat eivät kata tapahtumissa tehtävää suoramyyntiä.

Tätä samaa kertoo Bobby Sharma, joka työskentelee sijoitusasiantuntijana New Yorkilaisessa Electronic Sports Groupissa, hän nimittäin kertoo, että nyt vasta nähdään organisaatioiden arvostuksen laskevan sille todelliselle tasolle.

Tämä vuoden 2020 kehitys on johtamassa myös siihen, että ensimmäisen vaiheen sijoittajat, jotka Pitchbookin mukaan ovat laittaneet vähintään 4,8 miljardia e-urheilulle viimeisten viiden vuoden aikana, alkavat odottaa oikeita tuloksia ja tuloja investoinneilleen. Tämä taasen on jo johtanut siihen, että ennen pelkästään e-urheilussa toimineet organisaatiot ovat laajentaneet omaa toimintamalliaan kattamaan myös muita viihdepalveluita ja -aloja.

100Thievesin johtaja John Robinson kertoo Los Angelesista, että nykyinen toimintakenttä vaatii peliorganisaatioilta panostusta myös sosiaalisessa mediassa ja esimerkiksi YouTubessa, sisällöntuottajina. 100Thieves organisaatiolla on omat joukkueensa LoL ja Call of Duty liigoissa, mutta se on lopettanut mm. oman CS:GO tiiminsä.

Forbesin listaus:

TSM, Los Angeles, entinen SoloMid, arvo 410 miljoonaa

Organisaatio osti itselleen Blitz-sovelluksen täydentääkseen omaa organisaatiota, joka sisälltää seitsenkertaisen Pohjois-Amerikan mestarin LoL liigassa. Blitz on sovellus, jolla on 10 miljoonaa aktiivista kk-käyttäjää, ja joka tarjoilee pelianalyysejä ja pelioppaita – ja kattaa jo nyt puolet organisaation 45 miljoonan tuloksesta. TSM:llä on tiimit myös Apex Legends, Fortnite, Icon Influencers, Magic the Gathering, PUBG, PUBG Mobile, Rainbow 6, Super Smash Bros, Team Fight Tactics, Valorant. Yrityksen omistaa Andy Dinh.

Cloud9, Los Angeles, arvo 350 miljoonaa

Cloud9 arvo on pudonnut vuodessa 13 %, mutta organisaatio on tekemässä kuitenkin noin 30 miljoonan dollarin liikevaihdon. Cloud9:lla on kaksi franchise joukkuetta: LCS – Cloud9, OWL – London Spitfire, sekä tiimit: CS:GO, Fortnite, Halo, Hearthstone, Rainbow 6, Super Smash Bros, Teamfight Tactics, Valorant, World of Warcraft. Cloud9:n omistaa Jack ja Paullie Etienne.

100Thieves, Los Angeles, arvo 190 miljoonaa dollaria

100Thieves perustaja Matthew “Nadeshot” Haag on entinen Call of Duty mestari, ja yritys arvio tekevänsä 16 miljoonan liikevaihdon tänä vuonna. Suurin osa tuloista tulee kilpapelaamisen ulkopuolelta ja vain 35% pelaamisesta. Viime tammikuussa yritys avasi yli 1200 m2 harjoittelu ja tuotanto studiot ja lokakuussa se teki sopimuksen CAA:n avustuksella NetFlixin ja Amazonin kanssa sisällöntuotannosta. Lisäksi 100Thieves teki marraskuussa sopimuksen 2Hypen kanssa, joka tekee sisältöä YouTUbeen yli 18 miljoonalle seuraajalleen. 100Thievesillä on kaksi franchise joukkuetta: LCS – 100 Thieves, CDL – Los Angeles Thieves, sekä joukkueet Fortnitessa sekä Valorantissa. Omistajaportaasta löytyy mm Drake.

FaZe Clan, Los Angeles, arvo 305 miljoonaa dollaria

100Thieves on siis onnistuneesti kopioinut itselleen FaZe Clanin pelikirjan. FaZe kerää 80 % 40 miljoonan liikevaihdostaan pelivideoista, joita tuottaa mm. Nickmercs Twitch-kanavaan tienaten noin 6 miljoonaa dollaria 2019. FaZe Clanilla on yli 230 miljoonaa seuraajaa eri sosiaalisen median kanavillaan.

FaZe Clanin toimitusjohtaja Lee Trink kertookin heidän huomanneen muiden organisaatioiden seuraavan FaZen vanavedessä kehityksen askeleillaan. FaZella on yksi franchise joukkue: CDL – Atlanta FaZe, sekä lisäksi joukkueetCS:GO, FIFA, Fortnite, PUBG, Rainbow 6, Valorant.

Muita:

Enthusiast Gaming, arvo 180 miljoonaa dollaria

Hankintalistalla mm. Omnia Media, tavoitteena 95 miljoonaa liikevaihto, josta 61 miljoonaa mainosmyyntiä läpilaskutuksella sisällöntuottajille. Pelkkä e-urheilu tuottaa vain 6 % liikevaihdosta. Organisaatiolla on kaksi franchise joukkuetta Seattle Surge, OWL – Vancouver Titans, sekä tiimit Apex, Fortnite, Madden, Valorant peleissä. EG:n suurin ero moneen muuhun on siinä, että yritys on listattu pörssiyhtiö: TSX: EGLX

Team Liquid, arvo 310 miljoonaa dollaria

Team Liquid on yksi niistä harvoista kärkiorganisaatioista, joilla suurin osa tuloista, peräti 89 % tulee pelaamisesta. Sen vuoden 2020 liikevaihto arvio on 28 miljoonaa dollaria. Organisaatiolla löytyy joukkueet LCS Team Liquid (franchise) sekä CS:GO, Dota 2, Fortnite, Hearthstone, PUBG, Rainbow 6, Super Smash Bros, StarCraft II, Valorant.

Gen. G, arvo 185 miljoonaa dollaria

Gen. G arvioidaan tekevän noin 14 miljoonan dollarin liikevaihto, josta 75 % on tulossa pelaamisesta. Organisaatiolla on useita franchise joukkueita: LCK – Gen.G, NBA 2K League -Shanghai, OWL – Seoul Dynasty, sekä lisäksi joukkueet: Fortnite (Team Bumble), Overwatch Contenders, PUBG, Valorant. Omistajissa mm näyttelijä Will Smith.

G2 Esports, arvo 175 miljoonaa dollaria.

G2:n arvioidaan tekevän noin 19 miljoonaa dollaria liikevaihtoa ja siitä 80% peleistä. Sillä on franchise joukkue Euroopan LoL liigassa, ja muut joukkueet: CS:GO, Fortnite, Hearthstone, Rainbow 6, Rocket League, Sim Racing Valorant. G2:n omistavat Carlos Rodrigues ja Jens Hilgers.

NRG Esports, arvo 155 miljoonaa dollaria

NRG:n arvioidaan tekevän noin 20 miljoonan dollarin liikevaihto, josta vain 25 % on tulossa pelaamisesta. Silä on kaksi franchise joukkuetta: CDL – OpTic Chicago, OWL – San Francisco Shock, sekä tiimit: Apex Legends, Fortnite, Rocket League, Valorant

T1, arvo 150 miljoonaa dollaria

T1:n arvioidaan tekevän noin 15 miljoonan dollarin liikevaihto. Organisaatiolla on yksi franchise tiimi Korean LoL liigasssa, mutta sen lisäksi tiimit: Apex Legends, Dota 2, Fortnite, Hearthstone, Overwatch Contenders, PUBG. T1:n omistavat Comcast Spectacor sekä SK Telecom.

Leave a Reply