Sähköautot, digitaalinen pelaaminen, digivaluutta, digieurot – mistä oikein on kysymys?

Se, että digitaalinen pelaaminen ja meille ennenkaikkea kilpapelaaminen on noussut maailmanlaajuiseksi ilmiöksi, ei ole enää varsinainen uutinen – mutta pelialan ulkopuolelle se on vieläkin käsittämätön kokonaisuus aivan samalla tavalla kuin kryptovaluutat. Samalla tavalla olemassa olevat rakenteet tappelevat sähköautoilua vastaan luomalla uhkakuvia, ettei yhteiskunnan sähköverkko kestäisi kaikkien perheiden sähköautoja, tai että digitaalinen ja tietokonepelaaminen pilaavat nuorten tulevaisuuden – näillä kuvilla tullaan sitten ison rahan tukemana ilmi mediassa ja siksi eurheilukaan ei ole saanut sille kuuluvaa asemaa suomalaisessa urheilukentässä.

Suomi on pieni maa, joten täällä myös ponnistetaan matalammalle. Suomalainen eurheilu organisaatio ei tule koskaan olemaan sitä kokoluokkaa kuin maailman kentillä kamppailevat OG tai fnatic ja kymmenet muut. Meidän suomalaisten kruununjalokivi ENCE on hyvä esimerkki siitä, kuinka vaikeata maailmankilpailuissa pärjääminen on – ja mitä se nykyään vaatii. Siinä missä maailmalla aletaan jo rakentaa olemassa olevien pelaavien joukkueiden ympärille nuorisokoulutusta ja akatemia joukkueita ja jopa akatemioiden välisiä turnauksia, meillä täällä Suomessa yritetään yhä saada isoja yrityksiä ja instituutioita ymmärtämään, mistä on kyse – ja siitä, että tuhannen euron sponsorointi ei vielä tarkoita mitään, kun maailmalla puhutaan miljoonaluokan tukisummista ja investoinneista.

Rahat kankkulan kaivoon

Euro sign on Circuit Board

Suomalaiselle ja myös kansainväliselle eurheilulle on ominaista se, että laji on kaikkialla uusi. Mutta se tekee jo sitä uutta tulemistaan, sillä eurheilu tuli jo kertaalleen kovalla ryminällä Suomeen, mutta silloin moni yritys poltti näppinsä kovassa huumassa ja samalla rahansa, saamatta kuitenkaan niille luvattuja asioita – tällä kertaa asiat tehdään monella tapaa paremmin. Asia on kohtuullisen samantyylinen uusilla rahamarkkinoilla eli kryptovaluutoissa – sielläkin ollaan menossa jo sitä toista aaltoa ja sen huipulla on tuttuja valuuttoja – mutta myös uusia on tulossa, esimerkiksi ripple on uusi valuutta, ja ripple kurssi on ollut yhtäläisen mielenkiinnon kohteena kuin bitcoinin tai monen muunkin kryptovaluutan. Ja vaikka kryptovaluutoista on vuosia puhuttu ja kirjoitettu vaikka mitä, on EU ja Euroopan Keskuspankki nyt ilmoittanut, että sekin tulee luomaan oman digivaluutan: digieuron. Näillä näkymin eurooppalainen digieuro tulee markkinoille aikaisintaan vuonna 2027.

Rahoille vastinetta

Nyt suomalaiset organisaatiot ymmärtävät paremmin, mitä ne voivat yrityksille tarjota. Mutta yhä vielä tie eteenpäin on kivikkoinen ja mukaan tulevien investoivien yritysten tulee nähdä suomalainen kilpapelaaminen ja koko laji laajemmassa merkityksessä. Kyseessä ei ole vain se kilpajoukkue, vaan paljon enemmän. Ja mille yritykselle olisi sitten hyvä olla mukana? Kaikkien. Jokainen yritys tarvitsee työntekijöitä, jokainen yritys tarvitsee näkyvyyttä – ja jokainen yritys haluaa katsoa tulevaisuuteen.

Nykyään jos yritys lähtee tukemaan suomalaista eurheilu organisaatiota, puhutaan silloin yhteistyöstä, joka on aivan jotain muuta kuin vain vanhaan tyyliin logo peliasuun. Organisaatiot voivat tarjota yrityksile oikeata yhteistyötä, yhdessä kehitettävää polkua eteenpäin ja jatkuvasti kasvavia yhteis- ja kontaktimääriä. Se vain pitää tehdä suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti. Me suomiesports.fi sivustolla voimme olla mukana luomassa näitä kokonaisuuksia, tai konsultoimassa projekteja.

Jos ENCE toimi keihäänkärkenä niin nyt joukkueet kuten HAVU, KOVA ja esimerkiksi hReds ovat seuraavina jonossa kehittymässä seuraavalle tasolle!

Digitaalisen pelaamisen organisaatiot

Isot yritykset ovat ymmärtäneet digitalisaation tuomat mahdollisuudet monella eri osa-alueella, joten on vain ajan kysymys, koska suomalaiset pörssiyhtiöt tulevat huomaamaan myös oikeasti eurheilussa olevan potentiaalin. Yksikään aikaisempi laji tai harrastus ei ole pystynyt luomaan tällaista näkyvyyttä näin lyhyessä ajassa ja luomaan samanlaisia yhteisöjä digitaaliseen maailmaan. Nämä jo olemassa olevat yhteisöt ja kanavat antavat jokaiselle suomalaiselle yritykselle uusia mahdollisuuksia tavoittaa nuoret aikuiset ja vähitellen myös vanhemmat pelaajat – nyt kannattaa jo ymmärtää, että pelaajia löytyy kaikista ikäryhmistä! Tämänkin artikkelin kirjoittaja on pelannut jo 80-luvulta lähtien ja pelaa edelleen – isoisänä!

Suomiesports Oy tekee töitä sen eteen, että suomalaisilla eurheilun organisaatioilla olisi tulevaisuudessa selvästi paremmat mahdollisuudet päästä kiinni oikeaan rahaan, jolla voi kehittää omaa toimintaansa sille tasolle, mitä kansainväliset turnaukset vaativat. Se, että isoissa kansainvälisissä turnauksissa on jo useissa peleissä tarjolla miljoonia euroja voittorahoja ei ole se ainoa mahdollinen tulonlähde, vaan koko lajin kehittäminen ja sen ekosysteemin saaminen sille tasolle, että se oikeasti on osa yhteiskuntaa ja varsinkin sen nuorten kehittymistä – eurheilulla on oikeasti edellytyksiä toimia eteenpäin vievänä voimana ja energiaa nuorten elämänn tuomana harrastuksena – vaikkei siitä kaikille ammatiksi tule olemaan. Mutta se vaatii vuosien työtä ja ennen kaikkea yhteistyötä – siksi me suomiesports.fi ja edu.suomiesports.fi ja pro.suomiesports.fi sivustoilla kutsumme kaikki suomalaisen elektronisen urheilun organisaatiot mukaan kertomaan ilosanomaa lajista.

Otetaan meillekin tavoitteeksi että seuraavien neljän vuoden aikana, eli vuoteen 2025 mennessä Suomessa olisi 5-6 nyky ENCE:n kokoista eurheilun organisaatiota, joiden toiminta on monipuolista, ja sisältää myös muuta kuin vain sen kilpapelaamisen, jotka toimivat aktiivisesti alaa kehittäen ja suomalaista pelaamista kehittäen, näyttäen mallia nuorille pelaajille sekä miten pelataan, että miten tullaan ammattilaisiksi, ketään väheksymättä, ketään haukkumatta. Oletteko mukana?

Leave a Reply