Turbo Sliders

Haastattelussa Turbo Sliders-ajopelin luoja

SuomieSports haastatteli Turbo Sliders-ajopelin luojaa Antti Mannistoa.

Millainen peli Turbo Sliders?

Mistä peli on saanut ideansa?

-90-luvulla tuli pelattua sormet krampissa kavereiden kanssa Slicks ‘n’ Slideä neljä käsiparia samalla näppiksellä. Vuosia myöhemmin yritin löytää vastaavaa peliä, joka toimisi netissä, mutta koska en sellaista löytänyt, ei auttanut muu kuin tehdä moinen itse. Näin sai alkunsa alkuperäinen Turbo Sliders, jonka versio 1.0 julkaistiin 2004. Osin suuren modattavuutensa ansiosta peli jäi elämään ja vuosien saatossa tein siihen paljon päivityksiä pelaajien pyynnöstä.

-Peliin on tehty esimerkiksi autojalkapallo (ennen Rocket Leagueta), autosumo, speedway, tankkitaistelu ja paljon muuta. Mitä enemmän aikaa kului, sitä raskaampaa kuitenkin oli elää ikivanhojen teknisten ratkaisujen kanssa. Pari vuotta sitten aloin testimielessä kokeilla, miten sama konsepti voisi toimia 2020-luvun työkaluilla ja palveluilla.

-Tein monia prototyyppejä erilaisista peliin liittyvistä asioista, kunnes jossain vaiheessa tajusin, ettei hommaa voinut enää puolitiehenkään jättää. Ideana on siis ollut yhdistää 90-luvun ylhäältäpäin kuvattujen autopelien taika suureen modattavuuteen ja nykyaikaisiin online-palveluihin. Vaikutteita olen tietysti myös imenyt kokemuksistani Remedyllä ja RedLynxillä.

Kauan peliä on kehitetty ennen julkaisua?

-Tätä nimenomaista versiota on siis kehitetty noin kaksi vuotta, mutta sen lisäksi taustalla on paljon oppeja vanhasta pelistä.

Mikä on tulevaisuuden näkymä ja onko erillisiä tavotteita?

-Olen pelin kanssa siinä mielessä onnellisessa asemassa, että minulla ei ole mitään taloudellisia pakkoja sen suhteen. Ensisijainen tavoite on kehittää peliä, jota itse haluan pelata ja jonka tekeminenkin on hauskaa vielä pitkän aikaa. Toivon tietysti, että mahdollisimman moni muukin pelin ilot löytää, vaikka markkinointi ei varsinaisesti kuulu vahvuuksiini. TODO-listalla on monia asioita pikkuparannuksista kokonaan uusiin pelimoodeihinkin, mutta viime kädessä pelin suunnan määrittävät pelaajat. Koska kuka tahansa voi tehdä omia ratoja ja autoja ja päättää hostaamiensa pelien säännöt, aika näyttää, mitkä pelimoodit tulevat suosituimmiksi. 

Onko toivetta nostaa peli esports tasolle?

eknisesti pelin pitäisi jo nykyiselläänkin olla varsin valmis esportsiin. Pelin online-tekniikka perustuu autoritääriseen serveriin, joten esimerkiksi huijaaminen on lähes mahdotonta eivätkä muiden pelaajien huonot yhteydet haittaa omaa pelikokemusta. Pelejä pystyy myös isännöimään katsoja-moodissa ottamatta itse osaa peliin. 
Julkisilla servereillä pyörii yleensä arcade-henkisempiä pelejä, mutta mikään ei estä luomasta vakavampiakin kisoja. Otan mielelläni vastaan ehdotuksia, miten peli soveltuisi vielä paremmin esportsiin – tervetuloa kertomaan niistä tai muista asioista esimerkiksi pelin Discord-serverille: https://discord.gg/QCHEsuwQwT

Leave a Reply