CS2

Counter-Strike 2 vs. VALORANT: Kumpi e-urheilupeli on edellä vuonna 2025?

Viime kuussa Counter-Strike 2 (CS2) ja VALORANT näkivät kahden suuren turnauksen menevän päällekkäin ensimmäistä kertaa. Sekä BLAST.tv Austin Major että Masters Toronto järjestettiin kesäkuussa, jakaen jopa saman Grand Final -päivän 22. kesäkuuta. Näiden kahden tapahtuman samankaltainen mittakaava ja palkintopotit ovat jälleen herättäneet vertailun näiden FPS-pelien välillä – toinen kantaa yli vuosikymmenen perintöä ja toinen kokeilee edelleen melko uutta e-urheiluympäristöään.

Kaksi FPS-peliä, kaksi erilaista ekosysteemiä

CS2:n ja VALORANTin e-urheilukohtaukset noudattavat melko erilaista rakennetta, mikä tekee suorien vertailujen tekemisestä vaikeaa. CS2:n kehittäjä Valve on pyrkinyt avoimeen, kilpailukykyiseen ekosysteemiin, joka antaa kaikenkokoisille organisaatioille mahdollisuuden päästä erilaisiin Tier 1 -turnauksiin, joita järjestävät suuret toimijat, kuten BLAST, PGL ja ESL. Tämä malli edistää laajempaa osallistumista ja monimuotoisuutta kilpailullisessa ympäristössä, antaen mahdollisuuksia myös pienemmille joukkueille nousta huipulle.

Samaan aikaan VALORANTin huipputason kilpailu on toiminut Riot Gamesin franchising-mallin alla vuodesta 2023 lähtien. Tämä rajoittaa VALORANT Champions Tour (VCT) -liigoissa kilpailevien joukkueiden määrää, joita pelin julkaisija itse järjestää. Kolmen alueellisen kilpailun (EMEA, Amerikka, Tyynenmeren alue ja Kiina) lisäksi vuoden 2025 VALORANT-kaudella on kolme kansainvälistä tapahtumaa. Kaksi Masters-versiota Bangkokissa ja Torontossa seuraavat kauden päättävää Champions-turnausta. Nämä erot ekosysteemeissä heijastavat kehittäjien filosofisia eroja pelien kehittämisessä ja kilpailullisen maiseman muokkaamisessa.

Lisäksi CS2:n ja VALORANTin kilpailulliset kaudet ovat rytmitetty melko eri tavalla. CS2:ssa on lukuisia lyhyempiä tapahtumia ympäri vuoden, kun taas nuorempi e-urheilunimike priorisoi hitaampaa liigamallia, jota keskeyttävät sen kolme kansainvälistä kohokohtaa. Tämä vaikuttaa sekä pelaajien että fanien kokemukseen, sillä CS2 tarjoaa jatkuvaa, mutta hajanaisempaa kilpailua, kun taas VALORANT keskittyy harvempiin, mutta intensiivisempiin suurtapahtumiin.

Counter-Strike 2:n perintö vetää edelleen miljoonia katsojia

Kaikesta edellä mainitusta huolimatta äskettäin päällekkäin menneet Austin Major ja Masters Toronto tarjoavat erinomaisen tilaisuuden analysoida, kumpaan turnaukseen FPS-fanit hakeutuivat vuonna 2025. Molemmat olivat Tier 1 kansainvälisiä turnauksia, jotka ylittivät miljoonan dollarin (noin 746 000 punnan) palkintopotin rajan. Molemmat kilpailut saavuttivat katsojahuippunsa Grand Finalin aikana 22. kesäkuuta. Lähes 1,8 miljoonan katsojahuipun myötä Austin Major on huomattavasti edellä Masters Toronton 1,12 miljoonan katsojahuippua. Tämän lisäksi Austin Majorista tuli historian katsotuin CS2-tapahtuma, keräten 76,1 miljoonaa katsottua tuntia 135 tunnin lähetysajallaan.

Vertailun vuoksi Toronton kilpailua lähetettiin 73 tuntia, ja se keräsi 34,8 miljoonaa katsottua tuntia. On kuitenkin huomattavaa, että VALORANT-tapahtumassa oli vain 12 joukkuetta Austinin 32:een verrattuna, mikä johti vähempään määrään otteluita ja lähetysaikaa. Mielenkiintoista on, että vaikka Masters Toronto johti keskimääräisissä katsojaluvuissa, se kirjasi vähemmän huippukatsojalukuja kuin edeltäjänsä Bangkokissa (1,3 miljoonaa). Mutta edes Bangkokin luvut eivät pysty kilpailemaan Austin Majorin yleisön kanssa.

Samankaltainen trendi ilmenee, kun tarkastellaan molempien pelien kolmea suurinta turnausta. Vaikka CS2:n katsojaluvut ovat kasvaneet vuoden mittaan, VALORANTin kohdalla on ollut päinvastaista. Alueellisella tasolla Kickoff-tapahtumat olivat suositumpia kuin VCT Stage 1 Masters Bangkokin jälkeen. Vain Tyynenmeren alueella nähtiin huippukatsojien nousu kahden alueellisen jaon välillä. Vaikka VALORANTin tuleva suurin vuotuinen turnaus, VALORANT Champions syyskuussa, saattaa saavuttaa uusia yleisöennätyksiä, CS2 voi edelleen odottaa suuria kilpailuja, kuten IEM Cologne 2025, Thunderpick World Championship ja StarLadder Budapest Major. Toistaiseksi CS2 on tavoittanut suuremman yleisön vuonna 2025, mutta tilanne voi vielä muuttua.

VALORANTin liigarakenne vaikuttaa palkintorahojen jakautumiseen

CS2:n ja VALORANTin e-urheilun palkintorahojen vertailu paljastaa samankaltaisen kuvan kahden näyttämön välillä. Vuoden 2025 aikana CS2:n huippujoukkueet kilpailevat erilaisista palkintopoteista, jotka vaihtelevat 190 000 dollarista (noin 142 000 puntaa) 1,25 miljoonaan dollariin (noin 933 000 puntaa). Vuoden ensimmäisellä puoliskolla oli jo kolme yli miljoonan dollarin turnausta, ja kolme lisää on tulossa. Tämä osoittaa CS2:n vakiintunutta asemaa, jossa suuria rahasummia on jaossa useissa tapahtumissa.

Riot Games on sen sijaan jälleen kerran keskittynyt VALORANT Champions -turnaukseen, jossa on 2,25 miljoonan dollarin (noin 1,68 miljoonan punnan) kauden finaali. Pelin suurimman palkintorahoinjektion ollessa vielä edessä, CS2 ottaa selkeästi johdon tässä kategoriassa toistaiseksi. On kuitenkin mielenkiintoista huomata, että molemmat e-urheilunimikkeet ovat luoneet lisätulovirtoja varmistaakseen, että joukkueilla on käytettävissään luotettavaa rahoitusta riippumatta niiden kilpailullisesta suorituskyvystä. Valve ja Riot tarjoavat tuloja jakamista tiettyjen pelinsisäisten kosmeettisten esineiden kautta. CS2:n logokapselit ovat jo pitkään olleet olennainen osa pelin ekosysteemiä.

VCT on myös raportoinut useita miljoonia dollareita tuloja digitaalisista tavaroista, mutta Riotin tulojenjakomalli hyödyttää VCT Partner- ja Ascension-joukkueita. Tämä lähestymistapa auttaa vakiinnuttamaan joukkueiden taloudellista tilannetta ja varmistaa, että kilpailullinen ympäristö pysyy elinvoimaisena ja houkuttelevana sekä pelaajille että organisaatioille.

VALORANTin meta näkee säännöllisiä lisäyksiä

Pelinsisällön osalta Valven ja Riotin erilaiset lähestymistavat e-urheilupeleihinsä tulevat jälleen ilmi. Riot on tiukasti vastuussa säännöllisistä sisältöpäivityksistä, jotka muokkaavat kilpailullista metaa, kun taas Valven “laissez-faire” -asenne mahdollistaa yhteisölähtöisen e-urheiluympäristön. Counter-Strike: Global Offensive -korvaaja CS2:n julkaisun jälkeen vuonna 2023 Valve on keskittynyt uuden pelin pelikokemuksen optimointiin. Äskettäinen toukokuun päivitys korvasi yhteisökartat Basaltin, Edinin, Palaisin ja Whistlen Agencyn, Juran ja Grailien kanssa kilpailu-, vapaa-ajan- ja deathmatch-tiloissa.

Nämä uudet lisäykset eivät kuitenkaan kuulu Active Duty -karttapooliin, eikä niitä siksi pelata e-urheilukilpailuissa tai Premier-tilassa. Sen sijaan Valve palautti Overpassin ja Trainin Active Duty -pooliin korvaten Anubisin ja Vertigon. Tällä hetkellä CS2:n e-urheilukarttapooli sisältää Ancientin, Anubisin, Dust II:n, Infernon, Miragen, Nukesin ja Trainin.

Kilpailija Riot Games hyödyntää VALORANTin sankariammuspelielementtejä korostaakseen sopeutumiskykyä pelin jatkuvasti muuttuvaan metaan korkeimmalla kilpailutasolla. Uuden Corrode-karttajulkaisun lisäksi VALORANTissa on nähty kaksi uutta agenttia pelkästään vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla. Initiator Tejo ja duelist agent Waylay julkaistiin tammikuussa ja maaliskuussa. Erityisesti Tejo määritteli pro-pelin VCT Kickoffin ja Stage 1:n ajan, kunnes hän sai murskaavan nerfauksen Patch 10.09:ssä. Ainakin toistaiseksi näyttää siltä, että Riot on oppinut Chamber-metan rasittavasta vaikutuksesta vuosina 2021/22, jonka pitkittynyt dominanssi vaikutti merkittävästi pelattavuuteen ja e-urheilun katselukokemuksiin.

VALORANT myös tykkää muuttaa kilpailullista karttapooliaan säännöllisesti, neljällä karttarotaatiopäivityksellä vuonna 2025 tähän mennessä. Vaikka seuraavat muutokset on jo vuotanut, VCT-joukkueet kilpailevat tällä hetkellä Patch 11.00 -rotaatiossa, joka sisältää Ascent, Bind, Corrode, Haven, Icebox, Lotus ja Sunset. VALORANT on selkeä voittaja, mitä tulee uuteen sisältöön ja e-urheilun sisällön muokkaamiseen sekä ammattilaisille että katsojille. Counter-Strike 2 on kuitenkin onnistunut keräämään enemmän katsojia vuonna 2025 säilyttäen saman karttapoolin eikä tarjoa uusia metoja, joihin tarttua.

Loppupäätelmä: Veteraani edellä, mutta haastaja kirii

Kun otetaan huomioon CS2:n massiivinen yleisö, lukuisat suuret tapahtumat ja palkintopotit, veteraani-FPS-nimike on edellä vuonna 2025 toistaiseksi. Uusi tulokas VALORANT ei todennäköisesti pääse kiinni CS2:n e-urheilu ekosysteemin mittakaavaan lähitulevaisuudessa, mutta sen kauden päättävä Champions-turnaus saattaa silti tehdä katsojalukuennätyksiä. On selvää, että molemmilla peleillä on oma vahvuutensa ja ne palvelevat erilaisia yleisöjä. CS2 luottaa vakiintuneeseen pohjaansa ja avoimeen ekosysteemiinsä, kun taas VALORANT pyrkii innovoimaan ja pitämään pelin raikkaana säännöllisillä päivityksillä ja kontrolloidummalla liigarakenteella. Aika näyttää, kumpi lähestymistapa kantaa pidemmälle pitkällä aikavälillä, mutta toistaiseksi CS2:n perintö pitää sen tiukasti johdossa.