Eurheilun kehitys Suomessa – seuraavat askeleet

Siinä missä olemme saaneet lukea kansainvälisesti siitä, kuinka maailmalla eurheilu eli esports kerää isoja sponsori- ja sijoitusrahoja, niin Suomessa sellaisista ei ole liiemmin uutisoitu. Mitä tämä sitten tarkoittaa suomalaisen eurheilun kehitykselle? Se, että pikaisella etsinnällä Suomesta löytyy reilut 60 virallista organisaatiota, jotka tekevät jotain eurheilun ympärillä on periaatteessa hyvä asia, mutta puolet niistä on yhdistyksiä, ja saatavilla olevien yritysten liikevaihtojen yhteissummakaan ei yllä suurimman suomalaisen eurheilu organisaation eli ENCE:n vuoden 2020 lukuihin. Mitä siis pitäisi tapahtua?

Organisaation rahoitus

Suomalaiset ovat kovia pelaamaan, ja eurheilun monissa eri peleissä nähdään suomalaisia aivan huipulla, mutta tällä hetkellä ei ENCEä lukuunottamatta suomalaista organisaatiota ole nähty korkealla tasolla, missään pelissä. Hyvät pelaajat lähtevät helposti kansainvälisiin organisaatioihin – ja sen voimme nähdä niin CS:GO.n turnauksissa, kuin myös tässä uudessa Valorant-pelissä. Syykin on selvä: raha ja menestys. Suomessa ei organisaatioilla ole varaa maksaa palkkaa pelaajille, eli tilanne on vähän kuin kakkosdivarin suomalaisessa jalkapallossa. Laji on uusi, joten aikaa on vielä, mutta näin digitaalisen markkinoinnin aikana olisi voinut kuvitella, että laji olisi saanut yritysmaailman paremmin mukaan – mutta sitten on myös näitä haittaavia kuvioita kuten korona – toisaalta se lisäsi pelaamista, mutta toi ongelmia yritysmaailmalle. Suomessa on kyllä muutama yritys, joka on investoinut näkyvyyteen eurheilun parissa, mutta lisääkin tarvitaan, ettei suomalaisten organisaatioiden vetäjien tarvitse turvautua omalaina.fi tyyppisin palveluihin, vaikkakin ne ovat hyviä tietää jo sellaisenaan. Aina välillä saattaa tulla tarve saada lisää rahaa hankintoja varten on sitten kyse yksityishenkilöstä, tai yrityksestä, ja Omalainan lainavertailupalvelu on silloin yksi mahdollinen vaihtoehto.

Lajin jatkoa ajatellen olisi tärkeää saada olemassa oleville organisaatioille ja joukkueilla aikaiseksi jatkumo. Tämä siis tarkoittaa sitä, että vaikka joukkue ei välttämättä voittaisi pokaaleja, se kuitenkin jatkaisi toimintaansa kasvattaen organisaation runkoa toimimaan myös sen yhden edustusjoukkueen ulkopuolella. Yhteistyö paikallisten yritysten kanssa, nuorisotoiminta ja jalkautuminen kauppakeskuksiin yms esittelemään lajia ovat tapoja, joita pitäisi olla jokaisen organisaation työlistalla. Yrityksetkin arvostavat jatkuvuutta ja kasvuhakuisuutta, ja paikallisella tasolla moni muu asia ohittaa kansainvälisen tai jopa kansalliset suoritukset – joista ei kyllä haittaakaan ole.

Eurheilu on jo yli miljardin liiketoiminnan arvoinen ala, mutta kaikki on alussa kansainvälisestikin. Vaikka monet yritykset kansainvälisellä tasolla ovat sijoittaneen miljoonia eurheilu organisaatioihin, vain harvat isoistakaan organisaatioista toimii vielä plussatuloksella, pikemminkin viimeiset vuodet ovat olleet organisaatioille kasvun ja haasteiden aikaa, varsinkin kun rahaa tuottavan LAN-tapahtumat ovat olleet jäissä ja vasta vähitellen ollaan päästy palaamaan prio-covid aikaan.

Suomalaiset osaavat pelata

Voimme tilastojen valossa sanoa, että suomalaiset kyllä pelaavat paljon ja osaavat pelata, mutta kun katselee kansainvälistä kärkeä pelissä kuin pelissä huomaa nopeasti, että useimmat kärkijoukkueet tulevat organisaatioista, jotka ovat kasvaneet jo vuosien ajan. Se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että eurheilussakaan ei ole enää saatavilla pikavoittoja, vaan organisaatioiden ja joukkueiden pitää kasvaa ajan kanssa. Yksittäiset pelaajat saattavat haluta nopeasti maailman huipulle, mutta organisaatioiden pitää osata rakentaa kokonaisuus, ja nähdä useampi vuosi eteenpäin.

Mitä pelaaminen ammattilaistasolla vaatii? Me olemme haastatelleet sivustollamme jo aiemmin muutamaa tuttua nimeä kuten Valorant-tähti Nikita “Derkeps” Sirmiteviä ja toista Valorant-pelaajaa Aaro “Hoody” Peltokangasta, joista molemmat voisivat varmasti kertoa paljonkin tarinoita omasta pelaajaurastaan, aivan samoin kuin nykyään G2:n organisaatiossa CS:GO peliä pelaava Aleksi “AleksiB” Virolainen voisi kertoa. Jokainen meistä voi harjoitella ja oppia periaatteessa minkä tahansa pelin, mutta eurheilun kuten muidenkin lajien joukkuepeleissä pärjäävät sellaiset tiimit, joissa pelaajat ymmärtävät oman paikkansa joukkueen sisällä – yhteishenki, osaaminen, ja yhteistyö – niissä on kansainvälisen tason voittamisen avaimet, sekä tietenkin yksilöiden onnistumine ja lajituntemus.

Seuraavat askeleet

Kaikki tietävät, että peliosaaminen ei vielä riitä menestyvän organisaation rakentamiseen. Siinä tarvitaan myös liiketoiminnallista osaamista. Suomalaisittain ENCE on osoittanut, että kyllä se on mahdollista – ei helppoa, mutta kovalla työllä mahdollista. Se vaatii organisaation vetäjiltä näkemystä, ja halua lähteä kehittämään oman organisaationsa kautta myös koko lajia Suomessa, omalta osaltaan. Näitä organisaatioita tarvitaan ympäri Suomea, ja me Suomiesports Oy:ssä haluamme tarjota näille organisaatioille meidän kaiken mahdollisen tukemme, on se liiketoimintaan liittyvää, tai näkyvyyteen liittyvää – yhdessä tekemällä saadaan aina enemmän aikaan, kuin yksin puurtamalla. Vaikka Suomiesports Oy on ollut olemassa vain pari vuotta, on taustalla yli 30 vuoden yrittäjyys, joten meillä on kokemuspohjaa miltä tuoda asioita pöydälle.


Muita mielenkiintoisia aiheita muualta luettavaksi

Suomen Urheiluliitto ja SEUL yhteistyöhön

Suomen Urheiluliitto (sul) ja Suomen elektroninen urheiluliitto ovat solmineet yhteistyösopimuksen, jonka myötä Suomen ja Ruotsin välinen e-urheilun maaottelu tullaan jatkossa ottelemaan yleisurheilun Ruotsi-ottelun yhteydessä. Yleisurheilun ja e-urheilun Ruotsi-ottelut tullaan ottelemaan Olympiastadionilla 2024.

DNA Hubi -laite vie kokemuksen vielä pidemmälle

Vuonna 2017 lanseerattu DNA TV Hubi vei monessa kodissa sarjojen, elokuvien ja muiden ohjelmien katsomisen älytelevisio aikaan. Nyt markkinoille tuleva toisen sukupolven DNA Hubi -laite vie kokemuksen vielä pidemmälle, sillä laitteen suorituskykyä on parannettu roimasti. Keskusmuistin määrää on nostettu kahdesta gigasta kolmeen ja pienempiin kuoriin on saatu mahtumaan tuplamäärä sisäistä muistia. Ilman ulkoisia laajennuksia laitteelle voi tallentaa ohjelmia ja applikaatioita nyt 16 gigan verran.

Maamme laulu – kansallishymni joka yhdistää suomalaisia

Maamme laulu on Suomen kansallislaulu ja yksi maamme merkittävimmistä kulttuuriperinnöistä. Sen sanoitukset ovat syvällisiä ja kauniita, ja ne kertovat Suomen luonnosta ja historiasta. Maamme laulu yhdistää suomalaisia eri puolilta maata ja on tärkeä symboli kansallisen yhtenäisyyden kannalta. Sitä lauletaan juhlapäivinä, koulujen tilaisuuksissa ja monissa muissa tilanteissa, joissa halutaan juhlistaa suomalaisuutta. Maamme laulu on osa Suomen historiaa ja kulttuuria, ja se jatkaa elämäänsä tärkeänä osana suomalaista identiteettiä.

Pikku Finlandia

Pikku Finlandia edustaa kestävän kehityksen ja kiertotalouden mukaista rakentamista, sillä se on rakennettu siirrettävistä ja uudelleen käytettävistä puumoduuleista. ”Puu on vastuullinen rakennusmateriaali se sitoo hiiltä koko rakennuksen elinkaaren ajan.

Nettibingo – helppo tapa pelata ja voittaa kotisohvalta käsin

Nettibingo on hauska ja vaivaton tapa pelata bingoa ilman tarvetta lähteä fyysiselle pelipaikalle. Pelaaja voi nauttia pelistä missä ja milloin tahansa, sillä nettibingo on saatavilla ympäri vuorokauden. Lisäksi pelin aloittaminen on helppoa ja nopeaa, ja voittojen lunastaminen sujuu kätevästi verkossa. Nettibingossa voi pelata yksin tai yhdessä muiden pelaajien kanssa, mikä tekee siitä sosiaalisen pelimuodon. Kokonaisuudessaan nettibingo on kätevä ja viihdyttävä tapa pelata ja voittaa kotisohvalta käsin.

Leave a Reply