Image Alt

Dota 2

Dota2 peli tuli viimeistään siinä vaiheessa isomman suomalaisen joukon tietoisuuteen kun presidentti Niinistö kutsui Dota2 The Internationalin suomalaiset voittajat Presidentinlinnaan Itsenäisyyspäivän viettoon. Yleensä kutsun saavat menestyneet suomalaiset urheilijat, ja presidentin kutsu oli sekä piristysruiske suomalaiselle e-urheilulle sekä tietynlainen myönnytys, että e-urheilu on vähintäänkin kamppailulaji, jollei varsinainen urheilulaji. Dota 2 -maailmanmestarit Jesse ”JerAx” Vainikka ja Topias ”Topson” Taavitsainen olivat nämä kaksi pelaajaa. Näistä Jesse on lopettanut uransa huipulla, kun sen sijaan Topias (22 vuotias) pelaa yhä Dota 2 peliä, nykyään kansainvälisessä OG joukkueessa. TÄnä vuonna voittorahoja on kerääntynyt paljon vähemmän kuin normaali vuonna osittain myös siksi, että OG ei ole yltänyt voittoihin vaan hävinnyt ratkaisevat ottelut aina joko Alliancelle tai Team Secretille. Topias on kuitenkin uransa aikana ehtinyt kerätä Jessen tavoin miljoonien voitot pankkitililleen (4,8 miljoonaa euroa). Lue Topiaksen haastattelu.

Dota 2 peliä pelataan tällä hetkellä noin 500 000 pelaajan voimin koko ajan ja hetkittäin pelaajamäärät nousevat 700 000 pelaajan tasolle. Peli on siis selvästi LoL pienempi, ja jopa pienempi kuinn CS:GO, joka pääsee jo yli miljoonan yhtäaikaisen pelaajan lukuihin. Parhaimmillaan vuonna 2016 pelissä oli lähes 1,3 miljoonaa yhtäaikaista pelaajaa.

 

 

Itse peli

 

Dota 2 on Valve Corporationin kehittämä ja julkaisema strategiapeli Microsoft Windowsille, OS X:lle ja Linuxille. Peli on itsenäinen jatko-osa Defense of the Ancientsille (DotA), joka on yhteisövoimin kehitetty Warcraft 3 -pelin modi. Dota 2:ssa kaksi viiden hengen joukkuetta pelaa toisiaan vastaan otteluita, joiden tyypillinen kesto on noin 30 minuutista tuntiin. Jokainen pelaaja ohjaa yhtä sankareiksi kutsutuista taistelijahahmoista, joilla on erilaisia kykyjä ja pelityylejä. Ottelun aikana pelaajat keräävät hahmolleen kokemuspisteitä, rahaa ja esineitä pystyäkseen kamppailemaan vastustajajoukkuetta vastaan. Pelin voittaa joukkue, joka onnistuu murtamaan vastustajiensa puolustuksen ja tuhoamaan heidän tukikohtansa päärakennuksen.

Dota 2:n kehitys alkoi vuonna 2009, kun Valve palkkasi IceFrog-salanimellä tunnetun Defense of the Ancientsin pääsuunnitelijan toteuttamaan modille jatko-osaa. Kaksi vuotta kestäneen avoimen beta-vaiheen jälkeen Dota 2 julkaistiin virallisesti heinäkuussa 2013. Alun perin peli pohjautui Source-pelimoottoriin, mutta siirrettiin Source 2 -moottoriin vuonna 2015. Itse peliä sekä sen tukemia modeja voi pelata ilmaiseksi Steamin kautta. Pelaajilla on mahdollisuus ostaa hahmoille kosmeettisia esineitä ja muuta virtuaalista lisämateriaalia, joista ei kuitenkaan saa etua varsinaisissa otteluissa. Dota 2 on yksi Steamin pelatuimmista peleistä saavuttaen ajoittain yli miljoona samanaikaista pelaajaa. Peli on saanut kiitosta pelimekaniikastaan, laadustaan ja uskollisuudestaan alkuperäiselle modille, mutta myös arvosteltu vaikeasti lähestyttäväksi.

Lähde: https://fi.wikipedia.org/wiki/Dota_2

Dota 2 on strategiapeli, jossa kaksi viiden pelaajan joukkuetta yrittää tuhota vastustajajoukkueen päärakennuksen (engl. Ancient) ja samalla puolustaa omaansa. Kuten edeltäjänsä Defense of the Ancients, peli on yhdellä kartalla pelattava, isometrisestä kuvakulmasta ohjattava reaaliaikainen strategiapeli.

Jokainen pelaaja ohjaa yhtä 119 sankarihahmosta, joista jokaisella on omat vahvuutensa, heikkoutensa ja taktiikkansa. Sankarit jaetaan ominaisuuksiensa perusteella kahteen päärooliin: kärryihin ja tukeen (engl. Carry ja Support). Kärryt ovat ottelun alussa heikkoja, mutta vahvistuvat pelin edetessä ja ovat usein ratkaisevassa asemassa joukkueensa strategiassa. Tukeen kuuluvat sankarit, joiden kyvyt soveltuvat ennemmin kärryjen tukemiseen ja suojelemiseen pelkän vahingon tuottamisen sijaan.

Kaikilla sankareilla on yksinkertainen vahinkoa tuottava hyökkäystapa, sekä vähintään neljä voimakkaampaa sankarikohtaista kykyä. Niiden avulla voi esimerkiksi liikkua nopeasti, lamauttaa tai hidastaa vihollisia, parantaa omaa joukkuetta tai aiheuttaa vahinkoa alueelle. Nämä kyvyt muodostavat pelin pääasiallisen taistelutavan. Kykyjä saa käyttöönsä nostamalla hahmonsa tasoa tarvittavan määrän keräämällä kokemuspisteitä. Tärkeimpänä esimerkkinä tästä on tasolla kuusi saatava “ultimate”, joka on kunkin sankarin vahvin kyky. Jotta kykyjä ei voisi käyttää koko ajan ilman seurauksia, niiden käyttöä rajoittavat niin kutsutut manapisteet. Jokaisen kyvyn käyttö vaatii sankariltaan manaa, joka palautuu hitaasti ajan kuluessa. Kykyä ei myöskään voi käyttää uudelleen, ennen kuin sen latausaika on kulunut umpeen. Sankareilla on kolme piirrettä: voima, älykkyys ja ketteryys. Nämä nostavat hahmon terveyspisteitä, manapisteitä ja hyökkäysnopeutta samassa järjestyksessä. Sankarin tavallinen hyökkäysvahinko kasvaa sen perusteella, mikä näistä kolmesta on sen pääpiirre. Jos sankari vahingoittuu niin paljon, että sen terveyspisteet putoavat nollaan, se kuolee. Tällöin pelaaja joutuu odottamaan hahmon uudelleensyntymistä määrätyn ajan.

Julkaisunsa jälkeen Dota 2 on ollut ylivoimaisesti suosituin peli Steamissä, kun mitataan samaan aikaan pelaavia pelaajia. Vuonna 2015 se oli ensimmäinen peli, jolla oli yli miljoona samanaikaista pelaajaa, ja oli suoratoistopalvelu Twitch.tv:n kolmanneksi katsotuin peli League of Legendsin ja Counter-Strike: Global Offensiven jälkeen. Katsojamäärät ovat huomattavan korkeita erityisesti suurten Dota 2 -liigojen ja turnausten aikaan, jolloin katsojamääriä mitataan miljoonissa.

Suomalaiset Dota2 joukkueet