a

Lorem ipsum dolor sit amet, elit eget consectetuer adipiscing aenean dolor

Pelaaminen ja terveet elämäntavat

E-urheilu ei sinällään ole yhtään sen huonompi harrastus kuin mikään muukaan, mutta sen haasteet tulevat samoista asioista, kuin toimistotyöläisen:

  • millainen työ, eli peliasento sinulla on
  • millainen pelituoli sinulla on
  • kuinka paljon pelaat kerrallaan
  • huolehditko terveellisestä ja monipuolisesta syömisestä
  • tupakoitko
  • nukutko tarpeeksi
  • muistatko liikunnan
  • juotko tarpeeksi
  • onko näyttösi kunnossa ja oikealla korkeudella itseesi nähden

Monet tietokonepelaamisen ongelmakohdista ovat siis täysin samat kuin jos olisit koodari, tai vaikkapa etätyötä tekevä asiakaspalvelun ammattilainen. Siksi mekin ajattelimme käydä läpi muutamaa asiaa pelaamiseen liittyen, mutta enemmänkin pelaajaan itseensä liittyen, eli miten jaksat pelata, miten jaksat pitää terävyyden yllä, ja mitä ei kannata tehdä. Esimerkiksi markkinoilla olevat energiajuomat antavat helposti sen parin tunnin energialatauksen isolla sokerimäärällään, mutta vastaavasti sen parin tunnin jälkeen kehon energiatasot ovat entistä matalammalla joten pidemmälle käytölle ei energiajuomista ole vaan energia pitää ladata perinteisemmällä tavalla, eli monipuolisella ja terveellisellä ruoalla. Lisäksi juotavaa pitää juoda koko päivän ajan ja siihen kelpaa vähäsokeriset tai jopa sokerittomat juomat kuten tavallinen vesi.

Huonot elämäntavat

Monet huonoista elämäntavoista heikentävät myös pelaajan kykyjä toimia maksimaalisella teholla. Esimerkiksi tupakointi vaikuttaa kokonaisterveyteen ja sitä kautta myös pelikykyyn, joten tupakointi kannattaa jättää sikseen zonnic tai jollakin vastaavalla tuotteella. Jos tupakoinnin lopettaminen on vaikeata suoraan yhdellä kertaa, voi aloittaa loivasti siirtymällä vähemmän haitalliseen tapaan, kuten nikotiinipusseihin, mutta monet pystyvät lopettamaan tupakoinnin ihan vain lopettamalla.

Unen vähyys vaivaa montaa pelaajaa jo siitä syystä, että “parhaimmat” pelit pelataan yöaikaan. Se johtaa helposti oman päivärytmin sekaisen menemiseen ja unesta tulee katkonaista, silloin kannattaa miettiä oikeasti, mitkä ovat niitä pelejä, jotka pitää pelata, ja mitkä ovat niitä joilla ei oikeasti ole mitään merkitystä pidemmän päälle. Jokaisen meistä olisi kuitenkin saatava sitä unta sellaiset 6-9 tuntia riippuen vähän ihmisestä, mutta vähemmällä unella kehomme ei enää pärjää tiukissa tilanteissa.

Entä sitten jos vietät koneen ääressä tunteja putkeen? Sekään ei ole hyväksi, vaan välillä pitää nousta venyttelemään ja liikkumaan. Hyvä tapa on käydä ulkona kävelylenkillä, sillä silloin myös silmät ja aivot saavat levähdystauon, ja ne kuitenkin ovat melkoisen tärkeässä roolissa pelaamisessa.Yksinkertaisen kävelylenkin merkitystä omalle terveydelle ei pidä väheksyä, ehkä se ei ole niin trendikästä kuin salille meneminen, mutta ainakin se on oman kehosi ja mielesi terveydelle todella hyvä tapa.

Ergonomia

Kun pelaat vähänkään enemmän, huomaat kyllä nopeasti jos tuolisi tai näppäimistösi eivät sovi sinulle, tai näyttösi on väärällä korkeudella. Perussääntö on, että näytön pitäisi olla silmiesi tason alapuolella.

Tietokoneen näytön korkeus vaikuttaa niskan asentoon ja siksi näytön asettaminen oikealle tasolle on tärkeää. Näytön tulisi olla noin käsivarren mitan päässä vartalosta. Yleensä suositellaan 60–80 senttimetrin etäisyyttä. Tietokoneen yläreunan pitäisi olla hieman silmien alapuolella.

https://ttk.fi/tyoturvallisuus_ja_tyosuojelu/toimialakohtaista_tietoa/asiantuntija-_ja_toimistotyo/tietokonetyo

Syöminen ja juominen

Energiantarpeen viitearvot

Ikäryhmäkeskimääräinen energiankulutus (kcal/vrk)
tytöt 14-18 v1480-2700
pojat 14-18 v2240-3260
naiset 18-30 v1980-2570
miehet 18-30 v2500-3300
Taulukko 1. Energiantarpeen viitearvot eri ikäryhmissä.

Sopivan energiansaannin hyviä mittareita ovat mm. hyvä vireystila arjessa ja liikunnassa, jos käy niin että syöt huonosti ja liian vähän:

  • motivaatio ja liikunnan sujuvuus kärsivät, liikunta ei huvita ja olo on nuutunut
  • liikunnasta ei saa irti tehoja
  • palautuminen hidastuu, lihaksia kiristää usein
  • ylikuntotila vaanii, sairastut helposti
  • rasitusvammojen riski kasvaa
  • makeanhimoa ja iltanapostelua on vaikea vastustaa
  • paino voi laskea

Jos taas vastaavasti syöt liikaa ja napostelet välipaloja saat liikaa energiaa ja alat lihoa. Liikapaino puolestaan väsyttää, heikentää kehonhallintaa ja altistaa liikuntatapaturmille. Painonhallinnassa on kysymys siitä, kuinka hyvin syöt. Hyvin syömisessä yhdistyy ruoasta nauttiminen, syömisen rentous ja ruuan terveellisyys. Jos et tiedä, mikä ruoka on oikeasti terveellistä, tai ajattelet että terveellinen ruoka ei maistu hyvältä tai se on liian kallista, niin olet todella pahasta väärässä. Terveelllisen ruoan ei tarvitse maksaa paljoa, mutta auttaa, jos opettelet itse tekemään omat ruokasi. Tähän auttavat sitten netin sadat videot ja ruoanteko-ohjeet!

Pelaajan jaksaminen

Jos haluat menestyä pelaajana, pitää sinun pitää omasta kunnostasi huolta. Onnistutko siinä sitten yksin, vai pitääkö sinun käydä salilla vaikka ryhmäjumpassa tai hankitko oman personal trainerin, sillä ei ole väliä. Kunhan pidät itsestäsi huolta. Jaksat huomattavasti paremmin keskittyä ja pelata, kun katsot mitä ja miten ja koska syöt, nukut tarpeeksi ja pidät huolta myös nestetasapainosta, etkä ota mitään shortcut ratkaisuja karkkien ja energiajuomien avulla. Varsinkin mitä korkeammalla tasolla pelaat, sitä tärkeämpää on omasta itsestä, kehosta ja mielestä huolehtiminen.

Leave a Reply