SuomieSports.fi

Miten BIG:istä tuli iso

Saksalainen Gaming&E-sport lehti haastatteli BIG organisaation toimitusjohtaja Daniel Finkleriä. Aiheena miten kansainvälinen e-urheilu organisaatio toimii, miten sitä johdetaan ja paljonko pelaajat treenaavat.

Tiesitkö että BIG tulee oikeasti sanoista Berlin International Gaming, ja kyseessä on kaikessa mittakaavassa ammattilaisten urheilujoukkue, jolla on tiimit CS:GO, LoL, TrackMania, Valorant sekä Quake että StarCraft peleissä. BIG työllistää vuoden 2020 lopulla yli 40 henkilöä, joista yli 20 on täysiaikaisia ammattilaispelaajia edellä mainittujen kuuden pelin parissa.
Varsinaisten ammattipelaajien lisäksi henkilökunta sisältää valmentajat, analyytikot, tiimin johtajat sekä markkinointiosaston, joka hoitaa kontaktit sponsoreiden ja muiden sidosryhmien kanssa.

  • perustettu 2017
  • 164 turnausta
  • 1,3 miljoonaa dollaria voittorahoja, näistä miljoona (78%) CS:GO joukkueelle, LoL vajaat 200 000 ja Quake reilut 55 000 dollaria.
  • https://bigclan.gg/

Miten voi tulla tiimijohtajaksi e-urheilussa?

Danielille asia oli selvä jatkumo yli 20 vuodelle lajin parissa. Hän oli jo nuorena innokas pelaaja 90-luvun lopulla. Daniel on alusta alkaen ollut BIG:issä toimitusjohtajan ja osakkeenomistajan roolissa. Hänen tehtävänään on strategiset liikkeet, brändäys ja urheilullisten asioiden eteenpäin vieminen. Daniel kertoo työnsä olevan hänen unelmansa.

Voiko ammattilaisena elää hyvällä tulotasolla?

Saksassa E-urheilu mahdollistaa hyvän tulotason, jopa Saksassa kuusilukuiset euromäärät eivät ole enää vain harvojen palkkalapuissa ja useampi pelaaja on mahdollisesti vuosittain myös miljoona tuloluokassa. Osatekijä on myös valita oikein pelit, esimerkiksi Dota 2 turnauksissa on todella isot voittorahat tarjolla, vuosittain yli 30 miljoonaa dollaria.

Danielin mielestä e-urheilu tulee saavuttamaan kenties jo 20-luvulla TOP-lajien kuten jalkapallo, jääkiekko ja NFL:n palkkatason, mutta siihen vaikuttavat vielä todella monet asiat – eivätkä vähiten itse pelit.

Laji kasvaa myös Saksassa

Tulevien viiden vuoden aikana laji aivan varmasti kasvaa ja lisää kannattajia. Gaming-liiketoiminta kasvaa jatkuvasti ja pelivalmistajat laittavat miljardeja uusien pelien kehittämiseen ja entistä enemmän fokus on e-urheilullisissa peleissä. Pelien vetovoima kasvaa ja kysyntä nousee. Z ja Y sukupolville pelaaminen on tätä päivää ja nuoret aikuiset ovat kasvaneet suoraan e-urheilun vaikutuspiirissä. Lisäksi kasvua on tukenut tukevat investoinnit alalle.

Nykyaikainen organisaatio voi toimia vain ammattimaisesti johdettuna

Menestyvät e-urheilu organisaatiot toimivat ammattimaisesti. Korkeimmalla tasolla ei ole kavereiden kanssa illalla pelailua, kyseessä on täysiaikainen ammatti. Kuten perinteisissä ammateissa, myös e-urheiluun kuuluu pelaamisen lisäksi valmennukset, analyysit, koulutukset sekä oikeiden turnausten valinnat – kaikkiin ei kannata osallistua. Varsinainen treenaaminenkin koostuu sekä itse pelaamisesta että teoriasta. On sitten yksittäisestä pelaajasta vielä kiinni, kuinka paljon hän tutkii omaa ja muiden pelaamista varsinaisten työtuntien jälkeen, joita esimerkiksi BIG:issä on 6-8 tuntia päivässä. BIG:issä ei myöskään väheksytä mentaalivalmennusta, jolla on iso ja tärkeä osa tiimin kehityksessä. Kaikessa urheilussa on tavoitteena voitto ja voitto tullessaan voi luoda lisää paineita, ja epäonnistumiset samoin – siksi mentaalivalmennuksen merkitys on suuri,

Miten kaikki rahoitetaan?

Perinteiseen urheiluun verrattuna saksalainen e-urheilu tukeutuu yhä mainoskumppaneihin sekä sponsoreihin, jota kautta tuloista tulee noin 75%. Lisätuloja saadaan pelaajamarkkinoilla, kun ammattilaispelaajia myydään toisiin organisaatioihin, tuloja tulee myös tuotemyynnistä. TV-tulot ovat vielä pitkälti unelmissa, mutta välillä niitäkin on jo tullut. Tulevina vuosina suhdeluvut muuttuvat tapahtumien lisääntyessä ja tv-ajan samalla. Yksi tällainen uusi mahdollisuus on myös Twitch ja sen suoratoistokanavat, se ja YouTube ovat jo nyt käytännössä kaikkien organisaatioiden käytössä, mutta käyttötavat kehittyvät jatkuvasti.

Leave a Reply