Image Alt

SuomieSports.fi

Kilpapelaaminen kasvaa

Keskustelimme viime viikolla muutaman yrittäjä kanssa ja törmäsimme jälleen vastustukseen sanoille Esports ja Eurheilu. Tästä syystä tulemme jatkossa käyttämään paljon myös termiä kilpailullinen pelaaminen tai kilpailullinen digitaalinen pelaaminen, sillä laitteita on jo valittavissa paljon. Eurheilu ei ole enää vain tietokoneella tapahtuvaa kilpailua, vaan mukana ovat niin mobiililaitteet, konsolit kuin erilliset vartavasten tehdyt kalustot kuten löyty rallista ja formuloista. Virtuaaliset ratkaisut ja niiden ympärille kehitetyt pelit ovat myös tulossa vahvasti vielä tämän vuosikymmenen aikana.

Monella yritysfoorumille puhutaan ja kirjoitellaan paljon siitä, kuinka elektroninen urheilu on vain ohimenevä trendi, ja pian perinteiset lajit nousevat uudelleen sen ohi. Mutta onko asia oikeasti näin? Me näemme sen niin, että perinteisten lajien tulee huomioida nämä uudet pelit ja niiden tuomat mahdollisuudet nimenomaan mahdollisuuksia, ei vain uhkina. Suomessa esimerkiksi hReds on näyttänyt, että perinteisen urheiluseuran ohessa voi toimia menestyksellinen eurheilu-organisaatio, joten miksei myös laajemmassa mittakaavassa.

Mitä kuuluu maailmalta

NewZoo tilastonikkari on jälleen kertonut tilastoja maailmalta. Heidän laskelmisensa mukaan vuoden 2020 aikana eurheilua seurattiin noin 10 % enemmän katsojamäärissä kuin vuonna 2019. NewZoo kertoo että vuoden 2020 tapahtumat keräsivät 435,9 miljonaan katselijaa ja tuon määrän ennustetaaan kasvavan vuoteen 2024 mennessä peräti 577 miljoonaan katselijaan. Tämän uutisen julkaisi myös englannin BBC.

Siinä missä WRC ja Formula 1 ovat yhtä niitä autourheilun ykkösiä NASCARin ja muiden kanssa, ovat erilaiset elektronisen autourheilun lajit nousseet jo lähelle niitä. Katsojamäärissä ei luonnollisestikaan olla samalla tasolla, sillä oikeassa maailmassa on yhä enemmän sitä vaarantuntua ja sitä jo roomalaisten ajoista tuttua kuoleman läheisyyttä. Mutta tosiasia on että esimerkiksi suomalainen KOVA esports on aktiivinen nimenomaan ralliautoilukisaamisessa.

Eurheilu on saanut mainostajikseen jo isoja nimiä. Viime vuonna mukaan tulivat myös Coca-Cola, Gillette ja Nike eli enää ei ole näkyvissä vain IT-alaa ja tietokoneita. Suomessa yksi näkyvimmistä esimerkeistä on HAVU organisaatiota sponsoroiva Kotipizza.

Hyvä esimerkki maailmalta on walesiläinen jalkapalloilija Gareth Bale, joka on pelannut hienon uran, mutta lähtenyt mukaan myös eurheiluun, sitä itsekin pelaten.

Ammattilaiseksi?

Kannattaa myös muistaa, että eurheilu ei tarjoa ammattilaisuusmahdollisuutta ainoastaan pelaajille vaan myös pelikehittäjille, striimaajille, huoltajille yms. Aivan kuten perinteinen urheilujoukkue, eurheilu organisaatio on kokonaisuus – ainoa vain, että se on hieman digitaalisempi kuin perinteiset lajit, ja siten myös sponsoreille ja mainostajille on aivan uusia, erilaisia mahdollisuuksia kommunikoida potentiaalisten asiakkaiden kanssa.

Tulevaisuudesta

Red Bull’s Graham Carroll is certainly bullish. “There will be more money, more prize money, more sponsors involved, and more guys entering competitions,” he says.

“The level will grow, and grow, and grow.”

Leave a Reply