Urheilun ja e-sportin erilaiset yleisöt mutta samat tavoitteet

E-sportin seuraaminen on kasvattanut suosiotaan viimeisen vuosikymmenen aikana ja se onkin kasvattanut vakiintuneen yleisönsä perinteisen urheilun rinnalle. Molempien lajien yleisöt ovat ovat keskimäärin hyvin erilaisia, joskin he jakavat joitain samoja tavoitteita. 

Urheilun seuraaminen on monipuolista: joukkuetason ottelut tarjoavat viihdettä ja mahdollisuuden tukea omia joukkuetaan, kun taas yksittäisten urheilijoiden kilpailut ovat usein huippukohtaamisia, joista puolestaan saa seurattua enemmän strategiaa ja taktiikkaa. E-urheilu on samalla tavoin tavoitteellista, joukkuemuotoista kilpailua, jossa voittajajoukkueet tyypillisesti palkitaan tuntuvilla rahasummilla. Molemmat lajit vaativat ammattitason pelaajilta huimia määriä harjoittelua, vaikka harjoituksen tavat ovatkin hyvin erilaiset. 

Onkin yleinen harhaluulo, että e-urheilijoiden harjoittelu on puhtaasti passiivista näpyttelyä. Pelit ovat tavallisesti nopealiikkeisiä ja pelaajien on oltava hyvässä kunnossa, jotta heidän kehonsa kestävät pitkittynyttä stressiä. Pohjimmaiset tavoitteet ovat sekä urheilussa että e-urheilussa samat, oli kyseessä sitten Jääkiekon MM-kisat ja Suomi tai kansainvälinen CS:GO-ottelu: Haluamme, että meidän joukkueemme voittaa.
 

Mitä on e-sport?

Alkuun on hyvä määritellä e-urheilua terminä. E-sport on kilpa- ja joukkuemuotoista pelaamista, jota harjoitetaan suuressa mittakaavassa kansainvälisellä tasolla. E-sportin suosio on kasvanut räjähdysmäisesti viimeisen parin vuoden aikana ja palkintoina saatavat rahasummat pyörivät tässä vaiheessa jo miljoonissa euroissa. 

E-sportissa on useita erilaisia lajeja, joista suosituimpia ovat Counter-Strike: Global Offensive, Dota 2 ja League of Legends. Nämä lajit ovatkin myös ne, joista voidaan voittaa suurimmat palkinnot. 

E-sportin harrastaminen vaatii paljon taitoa ja harjoittelua. Pelaajien on osattava hallita omaa pelihahmoaan tarkasti sekä ymmärrettävä pelin säännöt tarkasti. Lisäksi pelaajien on pystyttävä toimimaan saumattomassa yhteistyössä tiiminsä kanssa. Kansainvälisesti merkittävien tiimien listoille ei siis päästä kevyellä harrastamisella, vaan todellisella panostuksella.

Mitkä ovat urheilun ja e-sportin erot ja yhdistävät tekijät?

Urheilu on fyysisesti aktiivista toimintaa, jossa tavoitteena on saavuttaa jokin tietty taso suorituskyvyssä. E-sport on puolestaan kilpapelaamista elektronisilla pelikonsoleilla. Tässä on perustavanlaatuisin ero näiden kahden asian välillä.

E-sportissa fyysinen aktiivisuus ei ole pääroolissa, vaan pelaajat pyrkivät parantamaan taitojaan ja strategioitaan. Heidän tarkoituksenaan on voittaa vastustaja ja saada mahdollisimman paljon pisteitä. Urheilussa taas pyritään kehittymään fyysisesti ja parantamaan omia suorituskykyjä. 

Näillä lajeilla on kuitenkin myös paljon yhteistä. Pelien seuraaminen on monesti yhteisöllinen kokemus omissa seuraajakunnissaan, kuten voi päätellä esimerkiksi https://www.vinkkaajaveikkaa.fi/vinkki/jaakiekkokausi-lahenee-jalleen-paatostaan/ artikkelin sisällöstä, jossa kerrotaan menneistä jääkiekon MM-kisoista ja niiden katsojissaan herättämistä tuntemuksista.  Pelien tuloksista lyödään vetoa ja erilaisia turnauksia odotetaan kuumeisesti. Lajien kovimmat tekijät ovat omissa piireissään suuren luokan julkisuuden henkilöitä. Toistaiseksi perinteisen urheilun tähtipelaajat ovat suuremmassa kansainvälisessä tietoisuudessa, mutta e-urheilun yleistyessä heidänkin pelaajansa saattavat vielä nousta laajempaan tietoisuuteen.

Mitkä ovat urheilun ja e-sportin tulevaisuuden näkymät?

Urheilun tulevaisuus näyttää varsin valoisalta, koska se on yhteydessä moniin muihin aloihin. Se on esimerkiksi yhteydessä teknologiaan, joka kehittyy koko ajan. Tulevaisuudessa urheilijat voivat hyödyntää entistä parempia laitteita ja tekniikoita, jotka auttavat heitä parantamaan suorituksiaan. Myös urheiluviihteen rooli on kasvamassa tulevaisuudessa. Yhdistelmä teknologian ja viihteen kehitystrendejä voi tuoda mukanaan uudenlaisia ja entistä kiinnostavampia urheilusarjoja. 

E-urheilu on myös yhteydessä moniin muihin aloihin, kuten peli- ja teknologia-alaan, joten sen kehitykseen vaikuttaa useiden eri alojen kehitys. Pelaaminen nähdään kuitenkin nykypäivänä yhä enemmän ja enemmän täysin validina ammatinvalintana, joten se tulee todennäköisyydessä lisääntymään myös tulevaisuudessa. 

Kumpikaan urheilun muoto tuskin on katoamassa viihdemaailmasta lähivuosina, vaan kehityksen suunta on ennemminkin ylöspäin. Kenties tulevaisuudessa lajien seuraajat kohtaavat toisiaan enemmän ja seuraajakunnat yhdistyvät kannustamaan suomalaisia pelaajia lajista riippumatta.

Perinteisen urheilun ja e-sportin tavoitteet ovat samat: parantaa suorituskykyä ja saada parempi tulos. Lajien yleisöt ovat kuitenkin vielä toistaiseksi melko erilaiset, vaikka molempien päämääränä onkin kannustaa omat joukkueensa voittoon.

Leave a Reply