Image Alt

SuomieSports.fi

Peliturvallisuus: Huijaukset ja rikollisuus voivat yllättää niin nuoret pelaajat kuin heidän vanhempansa

P2N3R7 Teenager playing Fortnite video game, Fortnite is an internet-based multiplayer survival game developed by Epic Games.

Tietoturvauhat ja muut digitaalisen maailman haasteet ja ongelmat ulottuvat myös pelimaailmaan. Pelaaminen on arkipäiväistynyt, kun pelaaminen ja siihen liittyvät ilmiöt kasvattavat maailmalla suosiotaan. Jyväskylän ammattikorkeakoulun (JAMK) luotsaamassa CybeRDI-projektissa on luotu opas peliturvallisuuteen liittyen.

Koronatilanne on BBC:n uutisoinnin mukaan vaikuttanut maailmanlaajuisesti pelaamisen lisääntymiseen ja pelikulttuuriin. Suomalaisen Pelaajabarometrin pelaamista koskevissa tuloksissa suuntaus on sama. Erityisesti nuoret sekä kolme- ja nelikymppiset ovat lisänneet digitaalista pelaamista poikkeusoloissa. Pelaamisen sosiaalinen puoli on korostunut, mutta pelimaailmasta haetaan myös kontrollin ja hallinnan tunnetta.

– Pelialan kehitys ja kasvu ovat luoneet uusia ilmiöitä ja haasteita peliturvallisuuden ympärille. Esimerkiksi pelaamisen liittyy usein arkaluontoisia tietoja, kuten luottokorttinumeroita, nimiä tai sähköposteja, joiden päätyminen vääriin käsiin voi olla haitallista, kertoo Jyväskylän ammattikorkeakoulun IT-instituutille projektityönä peliturvallisuusoppaan kirjoittanut KTM Pyry Seppänen.

Haasteiden ymmärtäminen on tärkeää niin pelaajille itselleen kuin pelaajien lähipiirille kuten vanhemmille, huoltajille ja kavereille. Pelaamisen turvallisuuteen voi vaikuttaa tehokkaasti vain, jos osaa tunnistaa ja reagoida pelaamiseen liittyviin uhkiin.

– Pelien striimaaminen on tänä päivänä suosittua. Streamatessa kaikki näytöllä oleva näkyy suorana lähetyksenä katsojille. On kiinnitettävä erityistä huomiota siihen, että jaettavalla näytöllä ei näy arkaluonteisia tietoja, kuten pelitilejä, salasanoja tai muuta kriittistä. Streamiä pääsee seuraamaan kuka tahansa, vaikka pelaaja olisi jakanut lähetyksen omasta mielestään vain kavereille, Seppänen jatkaa.

Digitaalisen omaisuuden suojaaminen on lähes kokonaan pelaajan vastuulla, sillä oikean elämän säännöt eivät päde online-maailmassa.

– Jos sinulta varastetaan lompakko, voit tehdä varkaudesta rikosilmoituksen. Jos arvokasta omaisuutta varastetaan online-pelissä, olet käytännössä täysin pelin asiakaspalvelun armoilla, vertaa Seppänen.

Tarve peliturvallisuuden oppaaseen tuli Jyväskylän ammattikorkeakoulun tietoon Kuluttajaliiton kautta. Yhteistyö Kuluttajaliiton Huijausinfon kanssa on pysäyttänyt tarkastelemaan, minkälaista tietoa peliturvallisuuden aihepiiristä on saatavilla.

– Havaitsimme, että ohjeistusta pelipuolen huijausten ja rikollisuuden torjumiseksi ei ollut juuri lainkaan saatavilla. Koska aihepiiri osui sopivasti projektimme tavoitteisiin, lähdimme työstämään opasta niin pelaajien kuin vanhempien näkökulmista, kertoo projektipäällikkö Kirsi Heiskanen JAMKin IT-instituutista.

Erityisesti nuorten vanhemmille suunnattu esite sekä laajempi opas kaikille peliturvallisuudesta kiinnostuneille löytyvät cyberdi.fi -verkkosivujen Tietopankista.

– Oppaassa käsitellään pelaamista, pelaamisen monimuotoisuutta ja pelaamiseen liittyviä riskejä eri näkökulmista. Opas lisää tietoisuutta pelaamisen turvallisuudesta mm. digitaalisen omaisuuden turvaamisen esimerkkien kautta. Vanhemmille tarkoitettu esite puolestaan on huoneentaulumainen tietopaketti, jossa on nopeasti omaksuttavissa tärkein tieto ja vinkit peliturvallisuuteen liittyen.

Opas on tuotettu Jyväskylän ammattikkorkeakoulun koordinoimassa CybeRDI-projektissa. Projektin tavoitteena on lisätä tietoisuutta kyberuhkista ja jakaa tietoa turvallisesta toimimisesta tietoverkoissa. Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa projektissa on mukana myös Poliisiammattikorkeakoulu.

Lataa opas täältä (PDF).

Lataa esite vanhemmille tästä (PDF).

Leave a Reply