Oman organisaation aloittaminen ja rakentaminen

Oman peliporukan kerääminen on enemmän pelanneille ja peleissä menestyneille helppoa, sillä hyvien pelaajien kanssa aina halutaan pelata. Mutta se seuraava vaihe alkaa tuoda ongelmia matkaan, eli kun porukan kanssa oikeasti aletaan miettiä asioita eteenpäin.

Eurheilu on edennyt kansainvälisesti siihen vaiheeseen, että isoissa kansainvälisissä turnauksissa oikeasti pärjäävien joukkueiden taustalla on oikeita, yritysmäisesti toimivia organisaatioita, jotka hoitavat kokonaisuutta aivan kuin mitä tahansa yritystä. Joukkueen tehtävänä on pelata turnauksissa ja voittaa, mutta organisaatio hoitaa taustalla:

  • rahoitusratkaisut
  • laitteet
  • matkustamiset
  • ilmoittautumise
  • neuvottelut ja sopimukset
  • PR sopimukset
  • Analyysit
  • valmentajat
  • fysiikka- ja mentaalipuolen valmennuksen
  • striimauspalvelut
  • ja kaiken muun mitä yritystoimintaan kuuluu

Jos siis pelaajat oikeasti haluavat pelata pelejä ammatikseen, on kyse paljon muustakin kuin vain siitä pelaamisesta. Viime aikoina olemmekin saaneet lukea eri medioissa siitä ongelmatiikasta, mikä sisältyy esimerkiksi viiden hengen joukkueen dynamiikkaan – on se peli sitten vaikka CS:GO, Valorant, tai vaikkapa League of Legends – toimivassa joukkueessa jokainen joukkueen pelaavista jäsenistä ymmärtää ja osaa pelin, mutta ymmärtää myös oman tehtävänsä joukkueessa. Joukkueessa jokainen ei voi olla tähti, jonkun pitää olla tukena, ja toisen olla “uhri” – niin se vain peleissä menee.

Organisaation rakentaminen

Mistä organisaation rakentaminen pitäisi aloittaa? PItäisikö rakentajan itse olla pelaaja, vai peräti taho, jolla on rahoittajan rooli? Vai olisiko pelaavan joukkueen helpompi vain hakeutua jo olemassa olevan yrityksen toimintaan mukaan – ja pitääkö sen yrityksen olla mikään urheilujoukkue. Se, että hREDS pelaa HIFK:n organisaatiossa ei tarkoita, etteikö toimiva joukkue voisi saada pääkumppanikseen vaikka suomalaista vakuutusyhtiötä tai pankkia, onhan se toiminut muuallakin maailmassa, joten miksei Suomessakin. Laji kehittyy niin kovaa vauhtia, että Suomessakin on lajin edettävä seuraavalle tasolle, pois nykyisestä “näpertelystä”.

Toimiva organisaatio minimissään tarvitsee:

  • toimitusjohtajan joka vastaa toiminnasta ja sen suuntaviivoista
  • pelaavan joukkueeen
  • valmentajan
  • mielellään pelianalyytikon
  • streamtiimin ja PR henkilön
  • myyjän ja markkinointihenkilön
  • teknisen tuen

Tämä kokonaisuus on siis minimi sille porukalle, jonka kanssa voidaan lähteä rakentamaan menestystä eteenpäin. Jokainen organisaatio tarvitsee tottakai sen joukkueen tai useamman joukkueen eri peleissä. Itseasiassa organisaation jopa kannattaisi hankkia tai koostaa itselleen joukkueita usemmasta pelistä, sillä silloin tukirakenteen kustannukset jakautuvat useamman joukkueen menestyksen varaan. Otetaan esimerkkinä suomalainen ENCE. ENCE on kokonaisorganisaatio, josta löytyy jo myös tukirakenteita, ja pelaajia useammassa eri pelissä tasolla, joka tuottaa organisaatiolle tuloja, mutta ENCE ei kuitenkaan ole vielä sillä tasolla, millä sen monet kilpailijat ovat liittyen organisaation vahvuuteen ja tietotaitoon – ja isona syynä on raha.

Suomi on pieni maa ja olemme jo vuosia nähneet sen merkityksen esimerkiksi jalkapallossa. Jalkapallossa rahalla saa, ja sama alkaa olla eurheilussa. Isot maat tulevat jyräämään jatkossa maailman huipputurnauksissa, joiden palkintopotit jatkavat kasvuaan. On luonnollista, että laji alkaa kiinnostaa sijoittajia siinä vaiheessa kun katsojia on miljoonia ja turnausvoittopotit samoin miljoonia euroja – siinä ei 10 000 euron sponsorointi pitkälle auta, kun joukkueen kuukausittaiset palkkakulut ovat jo selvästi sitä enemmän.

Organisaation aloitus

Organisaation rakentamisen voi kuitenkin aloittaa kevyemmin. Henkilöstön voi saada mukaan opettelemaan yhdessä tekemistä ja sitä kautta organisaatio voi ottaa joukkueen mukaan, jolle tuottaa tukipalveluita, mutta silloinkin on hyvä, että organisaatiolla ja sen johdolla on selkeä visio minne ollaan menossa, ja tämä visio on selitetty selvästi koko porukalle – myös sille pelaavalle joukkueelle. Selkeä näkemys auttaa myös rahankeräämisessä ja oikeiden kumppaneiden löytämisessä. On tärkeätä kumppaneillekin tietää ja ymmärtää, mikä on organisaation tavoite. Onko tavoite Suomen markkinoilla ja esimerkiksi Suomen mestaruus, jolloin tiedetään myös sen mahdolliset tuottomahdollisuudet ja näkyvyysmahdollisuudet, vai onko organisaatiolla tavoitteet kansainvälisessä menestyksessä. Jos organisaatiolla on alusta alkaen tavoitteet kansainvälisesti – olisiko alusta alkaen hyvä myös etsiä sellaisen kumppanit, jotka toimivat kansainvälisesti? Täysi Suomessa toimiva yritys ei välttämättä ymmärrä, miksi sen pitäisi syöttää satoja tuhansia euroja joukkueeseen, jos yritys itse ei toimi Suomen rajojen ulkopuolella – mutta heti kun kyseessä on kansainvälistä näkyvyyttä hakeva yritys tai tuote, tarjoaa kasvava eurheilu mahdollisesti jopa todella edullisen kanavan kansainväliseen näkyvyyteen – varsinkin jos joukkue nousee valituissa peleissä parhaimpien joukkueiden seuraan ja sitä kautta miljoonayleisön näkyville ja tuhansien sivustojen kirjoittelun kohteeksi! Siksi isot kansainväliset yritykset maksavat miljoonia vuosittain eurheilu-organisaatioiden ja joukkueiden kanssa näkymisestä – kyseessä on kuitenkin se nopeiten kasvava sekä kilpailullinen joukkuelaji, että vapaa-ajan harrastus, jonka harrastaminen lisääntyy kaikissa ikäryhmissä. Monelle yritykselle eurheilun kautta saatu kansainvälinen näkyvyys on per katsojaa kohti laskettuna kaikista edullisen tapa saada sitä kansainvälistä näkyvyyttä ja meidän toiveissa on, että suomalaiset kansainvälisesti toimivat yritykset näkisivät tämän nopeammin kuin hitaammin – ja että olemassa olevat suomalaiset organisaatiot ja joukkueet ymmärtäisivät sanoittaa omat tavoitteensa kansainväliselle tasolle entistä selkeämmin, ja sitä kautta saada myös sellaisen rahoituksen, jolla menestyminen voidaan mahdollistaan.

Menestymisen avaimet

Menestyvä joukkue tarvitsee luonnollisesti hyvät pelaajat. Joukkueessa pitää olla myös tähtipelaaja, jonka kautta saadaan faninäkyvyyttä – eikä pieni draamakaan ole koskaan pahitteeksi. Myös monissa muissa maissa jo nähty eri urheilulajien ammattilaisten siirtyminen tukemaan eurheilua, olisi hyvä piirre myös Suomessa – koska näemme NHL-ammattilaisen eurheilu organisaation lähettiläänä tai suomalaisen ex-jalkapalloammattilaisen puhumassa suomalaisen eurheilujoukkueeen edesottamuksista kansainvälisillä kentillä???

Hyvä joukkue tarvitsee tukea. Se tarvitsee rauhaa ja ohjausta. Hyvä pelaaja ei välttämättä ole hyvä johtaja tai liikemies – siksi tarvitaan organisaatio ja siellä myös sitä henkilöstöjohtamista. Ennen kaikkea koko laji tarvitsee entistä enemmän ammattimaisuutta, jos sitä suomalaista menestystä lajin parissa halutaan nähdä tulevinakin vuosina omien suomalaisten joukkueiden tuomana, eikä vain pelaajana kansainvälisessä joukkueessa!

Leave a Reply