Kiinassa rajoitetaan alaikäisten pelaajien pelaamista

Kiinasta kuuluu kummia, nimittäin Kiinassa on päätetty rajata alaikäisten pelaajien nettipelimäärä kolmeen tuntiin viikossa! Ikäraja tarkoittaa kaikkia alle 18-vuotiaita pelaajia!

Tämä uusi määräys otettiin käyttöön tänään, ja se on yksi uuden hallituksen tavoista ottaa maa jälleen hallituksen hallintaan monien vuosien vapaan kasvun jälkeen.

Rajoitukset tulevat koskemaan kaikkea pelaamista, kaikilla laitteilla, siis myös mobiilipuhelimilla. Samalla määräys tulee viemään ison osan kiinalaisten pelifirmojen ja mobiilioperaattoreiden tuloista, sillä kymmenet miljoonat pelaajat pelaavat nimenomaan Kiinan markkinoilla.

Määräyksen kerrotaan mahdollistavan jatkossa vain yhden pelitunnin päivässä perjantaisin, lauantaisin ja sunnuntaisin, lisäksi nuoret voivat pelata tunnin päivässä arkipyhinä, jos ja kun on yleinen vapaapäivä.

Yksi isoin syy tähän toimintaan on valtion halu hidastaa isojen kiinalaisten yritysten vaurastuminen entisestään – eli mm. Alibaba Group ja Tencent Holdings ovat nimenomaan valtion tähtäimessä. Valtion tiedotus kertoo, että nuorten ja alaikäisten fyysisen ja psyykkisen terveyden kehityksen kannalta on tärkeätä rajoittaa selvästi pelaamisen määrää.

Peliyritykset eivät saa jatkossa tarjota pelejä alaikäisille muina päivinä, ja muutenkin pelatessa tulee jokaisen pelaajan olla identifioitavissa omalla nimellään, jotta voidaan varmistaa todelliset toteutuneet pelimäärät.

Aiemmin vuonna 2019 Kiina rajoitti alle 18-vuotiaiden pelaamisen 1,5 tuntiin päivässä ja kolmeen tuntiin vapaapäivinä.

Päätös uusista määräyksistä otettiin vastaan vaihtelevin ajatuksin, ja monet ilmaisivat sekä tyytyväisyytensä, että myös mahdollisuuden, että alaikäiset pelaavat sitten jatkossa vanhempien tai täysikäisten kavereidensa tunnuksilla.

Isoista rahoista kyse

Kiinan pelimarkkinoiden koko on arvioitu noin 45,56 miljardin dollarin kokoiseksi tänä vuonna, selvästi suuremmaksi kuin esimerkiksi USA:n markkinat. Markkinoilla otettiin uutiset vastaan varovaisesti ja esimerkiksi Amsterdamin pörssissä investointiyritys Prosuksen osakkeet tipahtivat 1,45 %, firman omistaa 29 % Tencentistä. Vastaavasti eurooppalaisen peliyritys Ubisoftin ja Embracer Groupin osakkeet tipahtuvat 2 %. Vastaavasti USA:ssa kiinalaiset peliosakkeet tipahtivat: NetEase 6 % ja Bilibili 3 %.

Tilastojen valossa 62,5% kiinalaisista alaikäisistä pelaa online pelejä ja 13,3% alaikäisistä mobiilipelaajista pelaa enemmän kuin kaksi tuntia päivässä, tavallisinakin päivinä. Nyt peliyhtiöt ovat jo aloittaneet tekniset askeleet kohti sitä todellisuutta, että alaikäisten pelaajien todelliset pelimäärät jäisivät alle valtion asettaman rajan.

Leave a Reply