League of Legends -turnaukset ja kehitys vuonna 2022

Uusien kumppaneiden, tiimien ja hypetettyjen markkinointiaktivointien myötä kilpailukykyinen League of Legends osoitti vuonna 2022, että se kehittyy jatkuvasti ja jatkaa huipulla tulevina vuosina. Se todella osoittaa, että 10-vuotias esports-peli ei ole immuuni merkittäville muutoksille.

Vuosi siirtymäkausista ilmoittamista

Mielenkiintoista on, että jotkut League of Legendsin suurimmista tarinoista ja kehityksestä tänä vuonna sisälsivät suuria valmisteluja vuodelle 2023. Pohjois-Amerikasta alkaen LCS Academy ja Proving Grounds yhdistettiin ja uudistettiin Pohjois-Amerikan haastajaliigaksi (NACL), joka koostuu 10 kiinteästä joukkueesta, jotka ovat kymmenen entistä akatemiajoukkuetta LCS-franchising-sarjasta, ja kuudesta “väliaikaisesta” joukkueesta.

Riotin ilmoituksen mukaan muutoksilla pyritään parantamaan alueellista lahjakkuusinfrastruktuuria pitkällä aikavälillä. Muutokset tulevat voimaan vuonna 2023.

LEC ilmoitti myös suuresta uudistuksesta rakenteessaan. Sen sijaan, että LEC olisi League of Legendsin Euroopan mestaruus, se tarkoittaa nyt League of Legends EMEA Championshipiä. Siksi Lähi-itä ja Afrikka integroidaan samaan liigaan vuodesta 2023 alkaen. 

Virallisessa ilmoituksessa Riot Games sanoi, että päätös alueiden yhdistämisestä laajempaan kilpailuun ei ole lopullinen, mutta jos tulokset ovat tyydyttäviä, muut alueet voivat käydä läpi saman prosessin. Tämä johti myös siihen, että TCL: stä, Turkin suuresta alueesta, tulee nyt Euroopan alueellinen liiga lähitulevaisuudessa. 

Toukokuussa ilmoitettu LCK:n hallinnollinen muutos vaikutti alueen agentteihin, siirtoihin ja tulokkaisiin. Kolme uutta käytäntöä, nimeltään Rookie Development Clause, LCK Agent Certification ja LCK Pre-contract Policy, otettiin käyttöön paikallisten markkinoiden sääntelemiseksi ja ilmoituksen mukaan “kestävän syklin ekosysteemin” rakentamiseksi.

Viimeisin Riot Gamesin rakennemuutos vaikutti koko League of Legends -skeneen, sillä vuodesta 2023 lähtien kaikilla liigoilla on uudet aloitusajat ja lähetyspäivät, jotka sopivat VALORANT Champions Touriin. Yhtiön mukaan tämä mahdollistaa laajemman valikoiman lähetysmuotoja ja -vaihtoehtoja. Katsotaanpa, miten tällainen kokeilu johtaa seuraavalla kaudella.

Kumppanuudet keskiössä League of Legends kehityksessä

Vuotta 2022 voidaan pitää tuotteliaana vuotena kumppanuuksien kannalta, erityisesti LEC: lle. Vuoden alussa liiga julkisti LG UltraGearin monitorikumppanikseen ja uudisti samalla sopimukset Secretlabin, Red Bullin, autobrändi KIA:n ja Warner Musicin kanssa.

Myöhemmin Santander liittyi LoL-skeneen yhtenä sen tärkeimmistä globaaleista kumppaneista. Pankki allekirjoitti viiden vuoden sopimuksen CBLOL: n kanssa  huhtikuussa ja lisäsi sitten kesäkuussa kolmivuotiset sopimukset LEC: n ja LLA: n kanssa. Muita LLA:n vuonna 2022 allekirjoittamia sopimuksia ovat Pepsi ja Red Bull.

CBLOL: lla ja LLA: lla oli jotain muuta yhteistä puhuessaan kumppanuuksista: Molemmat allekirjoittivat olutmerkit sponsoreiksi. Helmikuussa Latinalaisen Amerikan liiga lisäsi AB InBevin kumppaniksi, ja Budweiserin kaltaisten tuotemerkkien brändiaktivoinnit tehtiin Meksikossa, Kolumbiassa, Chilessä ja Argentiinassa. Brasilian liiga allekirjoitti sitten Heinekenin yhdeksi tärkeimmistä kumppaneistaan ja mainosti alkoholitonta tuotetta Heineken 0.0 jopa puoliaikaesityksessä Split 2 -finaalien aikana.

Se ei kuitenkaan ollut kaikki ruusut kohtaukseen. Kryptopörssi FTX, yksi LCS:n nykyisistä suurimmista sopimuksista, meni konkurssiin marraskuussa ja päätti seitsemän vuoden sopimuksen, joka solmittiin vasta elokuussa 2021.

Toisaalta League of Legends -skenen todellinen pitkäaikainen kumppani Mastercard varmisti, että se uusii sopimuksensa Riot Gamesin kanssa lokakuussa, vuoden 2022 League of Legends World Championshipin aikana.

Worlds 2022:sta puheen ollen, yksi vuoden vaikuttavimmista kumppanuuksista LoL-skenessä oli Riot Gamesin ja Lil Nas X:n välinen kumppanuus. Amerikkalainen räppäri julistettiin “League of Legendsin presidentiksi” markkinointiaktivoinnissa ja loi maailmanturnauksen tunnuskappaleen nimeltä STAR WALKIN’.

Worlds 2022 -hype ei pysähtynyt tähän, ja tapahtuma lisäsi vetovoimaansa Riot Gamesin ja Tiffany & Co: n välisen kumppanuuden kautta. Korubrändi vastasi upouuden pokaalin suunnittelusta kilpailuun. 

Huolimatta siitä, että Worlds 2022 oli esillä epämukavassa ajassa Aasiassa, jossa on laaja joukko faneja, Riot Gamesin ponnistelut kilpailun edistämisessä tuottivat tulosta, ja tapahtumasta tuli kaikkien aikojen katsotuin League of Legends -tapahtuma Esports Chartsin mukaan. On tärkeää huomata, että tämä sulkee pois kiinalaiset fanit, jotka ovat kuitenkin merkittävä markkina-alue League of Legendsille.

Riot teki idälle houkuttelevammaksi katsella edellistä seuraavaa kansainvälistä tapahtumaansa Mid-Season Invitationalin kanssa. Näyttää kuitenkin siltä, että painopiste on edelleen lännessä, kun MSI 2023 suuntaa Lontooseen Esports News UK: n raportin mukaan.

Franchising-yritykset muuttuvat edelleen

Riot Gamesin League of Legends -pelisarjojen osalta LCS:n omistaja vaihtui, kun Violan perhetoimisto, NHL-joukkue Florida Panthersin omistajat, osti FlyQuestin, mutta kaiken kaikkiaan CBLOL ja LEC esittivät merkittävimmät muutokset. LEC: ssä Misfits myi paikkansa Team Hereticsille,  mutta on silti säilyttänyt siitä noin 20%. Team Hereticsin ostaman osakkeen arvon arvioidaan olevan 34–36 miljoonaa dollaria.

Upouusi franchising on tullut LEC-peliin, ja KOI on tehnyt sopimuksen Roguen kanssa kilpaillakseen liigassa vuonna 2023. Entisten LEC-mestareiden fanit saattavat olla iloisia kuullessaan myös, että Rogue säilyttää hallintorakenteensa ja toimintansa uuden tuotemerkin alla.

Brasilian liigassa Los Grandes osti yhdysvaltalaisen Simplicity Esports -yrityksen toiminnan Brasiliassa, joka sisälsi paikan franchising-sarjassa. Simplicityllä oli brändilisenssisopimus jalkapalloseura Clube de Regatas do Flamengon kanssa ja hän käytti tunnistetta Flamengo Esports CBLOL: ssa, mikä sai Los Grandesin kunnioittamaan sopimusta ja kilpailemaan Flamengo Los Grandesina loppuvuoden 2022 ajan. Kun sopimus päättyy vuonna 2023, joukkue kilpailee nyt vain Los Grandesina.

Kaksi muuta muutosta tapahtui Brasiliassa, kun esports-organisaatio Fluxo osti  Rensga Esportsin paikan ja Vivo Keyd Stars osti franchising-yhtiön, joka kuului aiemmin Netshoes Minersille. Sellaisena Keyd ja Fluxo pelaavat CBLOL:ia vuodesta 2023 alkaen. Lähteen mukaan tapahtuma kaivostyöläisten kanssa maksoi Keydille noin 2 miljoonaa dollaria (~ 1.66 miljoonaa puntaa tuolloin). Vaikka se ei oikeastaan ole franchising, on syytä mainita Riot Gamesin lähestymistapa naisten League of Legendsiin, jossa on Ignis Cup Brasiliassa ja Rising Stars -turnaus Euroopassa.

Kaikki franchising-liikkeet viittaavat investointien lisääntymiseen näyttämöllä huolimatta esportsin taloudellisista huolenaiheista vuonna 2023. League of Legendsin piireihin liittyvät joukkueet eivät ainoastaan etsi mainetta ja taloudellista tulosta, jonka franchising-malli tarjoaa, vaan se tuo myös jonkinlaista vakautta siihen osallistuville organisaatioille.

On raskasta, vaativaa ja kallista työtä olla kilpailukykyinen League of Legendsissä, mutta se on myös osoittautunut vankaksi pohjaksi astua eteenpäin. Jopa 10 vuoden kuluttua on edelleen aiheellista sanoa, että vuosi 2023 on lupaava vuosi League of Legends Esportsille.


MUUTA PIENTÄ LUETTAVAA:

ÄÄNIKIRJA – UUSI TAPA NAUTTIA KIRJALLISUUDESTA

Äänikirja on loistava vaihtoehto perinteiselle kirjalle, sillä sen avulla voit nauttia kirjallisuudesta missä tahansa ja milloin tahansa. Voit kuunnella kirjan ammattilaisen lukemana esimerkiksi kävellessäsi, pyöräilessäsi tai matkustaessasi. Äänikirjat ovat myös helppo tapa löytää uusia suosikkeja, sillä niitä on saatavilla valtava määrä eri kielillä ja eri genreissä. Äänikirjan avulla voit syventyä tarinaan ja uppoutua kirjallisuuden maailmaan aivan uudella tavalla.

E-KIRJAT – KÄTEVÄ TAPA KULJETTAA LUKEMISTA MUKANA

E-kirjat ovat digitaalisessa muodossa olevia kirjoja, jotka voi ladata älypuhelimeen, tabletille tai lukulaitteeseen. E-kirja tarjoaa kätevän tavan kuljettaa lukemista mukana minne tahansa, sillä yhteen laitteeseen voi ladata useita kirjoja. E-kirjojen suosio on kasvanut viime vuosina, sillä ne ovat usein painettuja kirjoja edullisempia ja ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja.

MITÄ ON HAKUKONEOPTIMOINTI?

Hakukoneoptimointi (SEO) tarkoittaa verkkosivuston optimointia siten, että se nousee hakutuloksissa korkeammalle ja saa enemmän näkyvyyttä hakukoneissa, kuten Google. Tärkein tavoite on lisätä verkkosivuston liikennettä ja parantaa sen näkyvyyttä potentiaalisille asiakkaille. SEO:n avulla verkkosivusto voi kilpailla tehokkaammin muiden saman alan sivustojen kanssa ja saada enemmän kävijöitä ja potentiaalisia asiakkaita.

Leave a Reply